SEB inspirerar till företagande i östra Europa

SEB är ny huvudsponsor för årets Eastern European Business Forum som arrangeras av konsultföretaget Springfellow med mångårig erfarenhet från östra Europa. Seminariet som arrangeras årligen fokuserar på östra Europas ekonomi och politik och förutsättningarna för företag att verka på dessa marknader.

Bland talarna märks SEB:s styrelseordförande Jacob Wallenberg, Estlands tidigare president Lennart Meri, Telia Soneras VD Anders Igel och förre Riksbankschefen Bengt Dennis. Ett stort antal deltagare från olika företag och organisationer med intressen i östra Europa förväntas delta i årets seminarium.

- Baltikum och Polen är viktiga hemmamarknader för SEB. Det är därför viktigt för oss att bidra till ökad kunskap om regionens utveckling och de affärsmöjligheter som finns där. Tanken är att seminariet ska inspirera företagare som antingen är verksamma eller planerar att investera i östra Europa och samtidigt vara ett forum för att bygga nätverk, säger SEB:s koncernchef Lars Thunell.

- SEB:s dotterbanker är väletablerade i Baltikum med djup kännedom om dessa marknader, och har mycket kunskap att tillföra seminariet, säger Johan Gorecki, partner på Springfellow.

De centraleuropeiska och baltiska länderna är i dag EU:s viktigaste tillväxtmarknader och flera av länderna har under de senaste åren uppvisat 7-8 procents årlig tillväxt med låg inflation. Utvecklingen i dessa länder har stor påverkan på näringslivets utveckling även för andra länder i Europa.

Seminariet hålls den 25-26 november på Berns i Stockholm. Mer information finns på www.eebf.com

Media som önskar bevaka konferensen ombeds kontakta Johan Gorecki på telefon 08-586 199 01.  Anmälan sker på www.eebf.com eller per e-post:  info@eebf.com.