SEB förvärvar Eurocard i Danmark

SEB Kort har i dag förvärvat Eurocards kortutgivningsverksamhet av PBS International A/S för 400 miljoner danska kronor. SEB Kort köper därmed rätten till varumärket Eurocard i Danmark och övertar ansvaret för 166 000 danska Eurocard-kort. De 35 medarbetare som i dag arbetar med Eurocard-verksamheten följer med till den nya ägaren.

PBS International A/S ska i framtiden koncentrera sin verksamhet till inlösen av internationella kort, dvs avtal med säljställen om att ta emot internationella betal- och kreditkort.

- SEB Kort förstärker nu sin position som ledande kortutgivare i Danmark med varumärkena Diners Club, MasterCard och Eurocard, säger Kurt Thyregod, VD för SEB Kort Danmark. Förvärvet innebär en spännande affärsmöjlighet för oss. Våra kunder får tillgång till ett bredare sortiment och vi får möjlighet att öka vår konkurrenskraft. SEB Kort AB, som äger den danska kortverksamheten, är redan exklusiv utgivare av Eurocard i Norge och Sverige. Det ger oss möjlighet till stordrift och att kunna utnyttja erfarenheter mellan de tre länderna.

-Vi är nöjda med att köparen är SEB Kort som redan bedriver en professionell kortverksamhet i Danmark och som kan erbjuda våra kunder en fortsatt god service som de är vana vid från PBS International A/S, säger Peter Lybecker, styrelseordförande i PBS International A/S.

- Danmark är en viktig marknad för SEB. Vi har redan betydande verksamhet i Danmark inom bland annat kapitalförvaltning och merchant banking. Vår kortverksamhet är stabil och lönsam och det här förvärvet tillför värde för SEB, säger Fleming Carlborg, vice VD i SEB och chef för division Nordic Retail & Private Banking.

SEB Kort räknar med att överta det fulla operativa ansvaret för Eurocard i Danmark i augusti 2004. Förvärvet beräknas ge en positiv effekt på SEB:s vinst per aktie redan från år 2005.

Bakgrundsinformation
Fakta om PBS International A/S
  • PBS International A/S etablerades som en självständig verksamhet den 1 juli 2003, sedan det tidigare PBS delats upp i tre självständiga koncerner:
  • PBS
  • Multidata
  • PBS International
  • PBS International A/S affärsområden:
    Utgivning av Eurocard och Eurocard ReseKonto. (Det är denna del av PBS International A/S, som nu säljs till SEB Kort).
    Kortinlösen, dvs inlösen av internationella betalkort i danska butiker, inlösen av betalkort i internet-butiker mm, samt kortinlösen på den internationella marknaden. PBS Internatio-nal löser in följande kort: MasterCard, Eurocard, Visa, Visa Electron, Maestro och JCB.

Fakta om SEB Kort
    SEB Kort är ett helägt dotterbolag inom SEB-koncernen med företag i Sverige, Danmark, Finland och Norge. Vid utgången av 2003 hade SEB Kort utfärdat cirka 2,4 miljoner kort. Totalt har SEB Kort inlösenavtal med cirka 173 000 försäljningsställen runt om i Norden. Omsättningen 2003 uppgick till 161 miljarder svenska kronor och de utstående krediterna till 8,6 miljarder. Bolaget har cirka 750 anställda.

I Norden har SEB Kort exklusiv franchise-rätt till varumärket Diners Club. I Sverige, Norge och nu Danmark har företaget exklusiv rätt till Eurocard. En viktig del av SEB Kort utgörs av Euroline, ett teknologiskt avancerat inlösensystem.

Fakta om SEB Kort Danmark
    SEB Kort Danmark ger redan ut betal- och kreditkort till privatpersoner och företag i Diners Clubs och MasterCards internationella nätverk. Utöver detta drivs MagasinKort och IllumKort. SEB Kort erbjuder integrerade kort- och betalningslösningar till företagsmarknaden och räknar många större danska och nordiska företag till sina kunder. SEB Kort i Danmark har 140 medarbetare som leds av Kurt Thyregod.

Fakta om SEB Danmark
    SEB startade verksamhet i Danmark 1997, då banken öppnade en filial i Köpenhamn. Sedan dess har SEB i Danmark, som i dag har 435 anställda, haft en bred verksamhet i Danmark inom merchant banking, asset management, retail och private banking samt investment banking (Enskilda Securities).