SEB första offshore-medlem på Chicagobörserna

SEB har som första finansiella företag blivit fullvärdig offshore-medlem i två av världens största derivatbörser, Chicago Mercantile Exchange och Chicago Board of Trade.

SEB:s strategi är att från sin derivatenhet i London skapa en global, central clearing-verksamhet med direktanslutning till samtliga betydelsefulla derivatbörser.

- Det är en unik möjlighet att direkt från London erhålla fullt medlemskap på USA:s största derivatbörser, säger Ulla Nilsson, chef för SEB:s standardiserade derivathandel. För första gången kan nu europeiska kunder som är aktiva på börserna handla direkt med en medlem i sin egen tidzon. Genom detta medlemskap kan vi också erbjuda våra kunder en mer effektiv hantering av deras affärer samtidigt som vi förbättrar vår riskkontroll och minskar de operativa riskerna.

Som en fullvärdig offshore-medlem av Chicagobörserna befäster SEB sin ställning som en stark, internationell aktör.