Einar Thodal-Ness ny chef för SEB:s region Syd

Einar Thodal-Ness har utsetts till ny chef för region Syd i SEB. Regionen betjänar privatkunder och mindre och medelstora företag i södra Sverige och omfattar 50 bankkontor i Skåne, Halland, Småland och Blekinge.

Einar Thodal-Ness är 49 år och har, med undantag av tre år i slutet av 1980-talet, varit anställd i SEB sedan 1978. Han har en mycket lång och bred bankerfarenhet av bland annat värdepappersaffärer, treasury och SEB:s internationella nätverk. Närmast kommer han från befattningen som chef för SEB Merchant Banking i New York som han tillträdde i november 2000. Dessförinnan var han chef för SEB Securities Services 1994-2000. Tidigare har han också bl a varit chef för SEB i Tokyo i början av 90-talet.

Einar Thodal-Ness efterträder John Abrahamson som tidigare i vår utsågs till VD för Enskilda Securities. Einar Thodal-Ness tillträder sin nya befattning efter sommaren.
Arbetet med att rekrytera ny chef för Merchant Banking i New York pågår. Einar Thodal-Ness kvarstår som chef tills dess efterträdare är utsedd.

SEB är en nordeuropeisk finansiell koncern med för företag, institutioner och privatpersoner. SEB har 670 bankkontor i Sverige, Tyskland och Baltikum och drygt 4 miljoner kunder, varav 1,6 miljoner internetkunder. Den 31 december 2003 uppgick koncernens balansomslutning till 1 279 miljarder kronor och förvaltat kapital till 822 miljarder kronor. Koncernen finns representerad i ett 20-tal länder jorden runt och har cirka 18 000 anställda. Läs mer om SEB på www.sebgroup.com