Trygghetsboendet BoViva invigs i Halmstad

BoViva är ett nytt boendekoncept för äldre och den första anläggningen står nu klar i Halmstad. Totalt finns 119 hyreslägenheter av varierande storlek. Lägenheterna är anpassade efter äldres behov med tillgång till service och omsorg genom ett servicepaket. I servicepaketet ingår tillgång till sjuksköterska, sjukgymnast, värdinna, gemensamma lokaler, relax- och motionsavdelning, IT-hörna, restaurang, och mycket mer. I samtliga lägenheter finns tillgång till trygghetslarm som är kopplat till det närliggande vårdboendet, som omfattar 72 lägenheter och drivs av Actica Omsorg på uppdrag av Halmstads kommun.

• Behovet av den här typen av boende är stort, säger BoVivas vd Kaj Wirsén. BoViva är ett sätt att erbjuda människor en ökad livskvalitet, men även möjligheten att bo kvar i sitt eget hem även på äldre dagar. Inom de närmaste 30 åren kommer antalet äldre att öka med mer än 30 procent, vilket leder till en kraftigt ökad belastning på samhället. BoViva ska ses som ett komplement till samhällets insatser på området.
  •
    BoViva ingår i SEB Trygg Livs affärsidé att tillhandahålla försäkrings- och trygghetslösningar under livets olika skeden, och är ett led i att ge SEB Trygg Livs trogna livförsäkringskunder ett mervärde.

BoViva är ett koncept som har utvecklats gemensamt av SEB Trygg Liv, Peab och Actica Omsorg, där Peab står för projektutveckling och uppförande av bostäderna och Actica Omsorg sköter service och omsorg av de boende. BoViva kommer att uppföra ytterligare 10 anläggningar under de närmaste fem åren.