SEB Trygg Liv sänker återbäringsräntan

Återbäringsräntan i Nya Livförsäkringsaktiebolaget SEB Trygg Liv sänks den 1 oktober 2002 från 3 till 1 procent före skatt och kostnadsavdrag.

Sänkningen av återbäringsräntan påverkar inte den garanterade räntan på insatta premier som fortsatt är 3 eller 4 procent före skatt och kostnadsavdrag.

• Den fortsatta nedgången på världens börser har lett till att Nya Livförsäkringsaktiebolaget SEB Trygg Livs tillgångar successivt har minskat. Justeringen av återbäringsräntan görs för att förbättra den kollektiva konsolideringsgraden, som per den sista augusti låg på 93 procent, säger Harald Nöjd, chefaktuarie på SEB Trygg Liv.
  • Ett sparande i pensions- och kapitalförsäkring är långsiktigt och det är i det perspektivet avkastningen i försäkringen ska ses. Den genomsnittliga återbäringsräntan i Nya Livförsäkringsaktiebolaget har de senaste fem åren har varit 8,6 procent per år.

För ytterligare information, kontakta:
Harald Nöjd, chefaktuarie SEB Trygg Liv, 08-785 11 02, 070-376 98 77
Anna Selberg, informationschef SEB Trygg Liv, 08-785 11 46, 070-763 81 54