SEB tar bort avgifter på bankomatuttag runt Östersjön

Lagom till sommaren kan nu alla SEB-kunder gratis använda sina bankkort i 538 bankomater i Baltikum. Sedan ett år tillbaka gäller samma möjlighet också 240 bankomater i Tyskland. Det betyder att SEB:s kunder nu gratis kan ta ut kontanter i fyra länder runt Östersjön.

Det är kunder med SEB:s bankkort med Visa eller SEB:s Maestrokort som nu kostnadsfritt kan använda bankomaterna i SEB:s dotterbanker i Baltikum och Tyskland. Tidigare kostade bankomatuttag i andra länder 35 kronor per uttag och 10 kronor per uttag för kunder med Maestrokort.

I Estland har Eesti Ûhispank 199 automater; i Lettland har Unibanka 147 bankomater; och i Litauen har Vilniaus Bankas 192 bankomater. I Tyskland har SEB ytterligare 240 automater.

-Det här är ett led i SEB:s arbete med att få en heltäckande bank runt Östersjön och ge våra kunder gratis uttagsmöjligheter där vi har ett lokalt kontorsnät, säger Fleming Carlborg, chef för divisionen Nordic Retail & Private Banking och vice VD i SEB.

SEB är en europeisk finanskoncern framförallt för företag och finansiellt aktiva privatpersoner. SEB har 675 kontor i Sverige, Tyskland och Baltikum, med totalt 4 miljoner kunder. Av dessa är 1 miljon Internetkunder. SEB har också verksamhet i övriga Norden, Storbritannien, Luxemburg och Schweiz. Koncernens balansomslutning är 1 163 miljarder kronor och förvaltat kapital uppgår till 871 miljarder kronor. Antalet medarbetare uppgår till 20 800. Läs mer om SEB: www.seb.se

För ytterligare information:
Charlotte Hagberg, chef för region väst i SEB, tel 031-62 10 06
Sten Törnsten, informationschef Nordic Retail & Private Banking, tel 08-763 79 42