SEB lanserar valutahandel via Internetkontoret för företag

Utvecklingen av tjänsten har skett efter direkta önskemål från SEB:s kunder. Små och medelstora företagskunder har visat intresse för att via en enda internettjänst kunna utföra alla typer av transaktioner.

Valutahandel via Internetkontoret för företag har varit mycket efterfrågat eftersom tjänsten såväl ökar tillgängligheten som förenklar valutahandeln, säger Björn Kimby, chef för SEB:s Internetkontor för företag.

Valutahandelstjänsten breddar SEB:s erbjudande via Internetkontoret för företag ytterligare, och öppnar nya möjligheter för de 47 000 små och medelstora företag som redan idag är kunder. Redan 1997 lanserade SEB storföretagstjänsten Trading Station som bland annat innehåller möjligheterna till valutahandel på Internet.

De valutaprodukter som nu blir tillgängliga via SEB:s Internetkontor för företag är Avista, Termin och Swap.
  • Avista - Affären görs upp idag med faktisk leverans av valutorna om två dagar (på likviddagen).
  • Termin - Ett avtal görs upp idag med leverans av valutorna på en förutbestämd dag. Löptiden kan vara upp till ett år.
  • Swap - Ett avtal görs upp idag som innebär ett byte av valutor under en bestämd tid (swappens löptid). Vanligtvis en avistaaffär och en terminsaffär i kombination med varandra.
SEB är en europeisk finanskoncern framförallt för företag och finansiellt aktiva privatpersoner. SEB har 675 kontor i Sverige, Tyskland och Baltikum, med totalt 4 miljoner kunder. Av dessa är 1 miljon Internetkunder. SEB har också verksamhet i övriga Norden, Storbritannien, Luxemburg och Schweiz. Koncernens balansomslutning är 1 163 miljarder kronor och förvaltat kapital uppgår till 871 miljarder kronor. Antalet medarbetare uppgår till 20 800. Läs mer om SEB: www.seb.se