SEB höjer sparräntorna - lanserar nytt högräntekonto

Från den 10 april erbjuder SEB ett nytt sparandekonto, Specialkonto. Det nya kontot får
  • 3,65 procent ränta på belopp över 100,000 kronor
  • 2,85 procent ränta på belopp upp till 100,000 kronor
  • inga uttagsbegränsningar
Enda kravet för att öppna Specialkonto är att kunden har en sammanlagd affärsvolym i SEB på minst 250,000 kronor - alltså både sparande i form av exempelvis bankkonto, fonder och pensionsförsäkring, och/eller krediter, till exempel bolån.

- Dels vill vi ge våra kunder en attraktiv sparränta, dels vill vi se till helheten snarare än till enskilda produkter eller kanaler, säger Fleming Carlborg, vice VD i SEB och chef för division Nordic Retail & Private Banking.

Samtidigt höjer SEB räntorna på övriga sparandekonton med 0,25 procent. Det innebär att räntan på exempelvis Kapitalkonto blir 3,30 procent på belopp över 250,000 kronor; 2,10 procent på belopp 100,000-250,000 kronor och 0,95 procent på belopp under 100,000 kronor.

SEB är en europeisk finanskoncern framförallt för företag och finansiellt aktiva privatpersoner. SEB har 675 kontor i Sverige, Tyskland och Baltikum, med totalt 4 miljoner kunder. Av dessa är 1 miljon Internetkunder. SEB har också verksamhet i övriga Norden, Storbritannien, Luxemburg och Schweiz. Koncernens balansomslutning är 1 163 miljarder kronor och förvaltat kapital uppgår till 871 miljarder kronor. Antalet medarbetare uppgår till 20 800. Läs mer om SEB: www.seb.se