Ladda mobilen i SEB:s bankomater

I början av november öppnas flertalet av SEB:s närmare 400 bankomater över hela Sverige för laddning av Telias kontantkort för mobiltelefoner.

Funktionen finns redan från i dag i bankomaterna i SEB:s kontor vid Sergels Torg i Stockholm. Inledningsvis är tjänsten öppen för SEB-kunder som har Telias kontantkort för GSM, Refill. Redan i vinter kommer dock övriga bankers kunder att kunna använda sitt bankkort och SEB:s bankomater för att ladda sina Refill-kort.

Att ladda kontantkortet i bankomaten kommer att bli lika enkelt som att ta ut pengar. Bankomatens meny kompletteras med funktionen "Mobiltelefonladdning" och med hjälp av sitt vanliga bankkort och en inknappning av mobilnumret laddas kontantkortet omgående med 100-900 kronor. Beloppet dras direkt från bankkontot.

- Vi har under många år arbetat för att förbättra och utöka innehållet i våra bankomater, säger Anders Eriksson, projektansvarig i SEB. Det här är därför ett naturligt steg att höja servicenivån för våra och Telias kunder - samtidigt.

I förlängningen kan den här tekniken utnyttjas både i fler bankers automater och för fler mobiltelefonoperatörer.

- Vi strävar alltid efter att göra det enklare och smidigare för våra kunder att använda våra tjänster. Samarbetet med SEB innebär att vi kan erbjuda våra mobilkunder ännu ett sätt att ladda sina kontantkort på, säger Kelly Odell, chef för Telia Mobile i Sverige. Sedan tidigare kan våra mobilkunder ladda sina kontantkort med samtalscheckar, kontokort eller internetbank, fortsätter Kelly Odell.

Telia har per 30 juni 2002 drygt 1,6 miljoner kunder med kontantkort i Sverige. SEB har ca 1,5 miljoner privatkunder i Sverige.