Småföretag får hjälp att sköta affärer på nätet

Nytt samarbete underlättar pappersarbetet för små- och medelstora företag

Microsoft, SEB, HP, Telenordia och Frontville har inlett ett samarbete där man tillsammans erbjuder ett paket som består av en dator och olika tjänster speciellt framtagna för små- och medelstora företag.

Snart kan landets småföretag effektivisera och förenkla verksamheten till ett lågt pris. Genom att inhandla ett speciellt framtaget datorpaket får man tillgång till en dator från HP, Internetuppkoppling via Telenordia, Internetbank via SEB, programvara från Microsoft och ett webbaserat ekonomisystem från Frontville. Det finns två olika datorpaket att köpa, ett stationärt och ett bärbart, beroende på småföretagarens behov. Förutom en dator får man dessutom tillgång till Internetrelaterade tjänster som uppkoppling, bank och ekonomisystem.

- SEB arbetar med att ta fram användbara finansiella verktyg som underlättar för våra kunder att sköta sin ekonomi och administration. De nya tjänsterna är speciellt lämpade för våra 40 000 små- och medelstora företag som redan är kunder i SEB:s Internetbank. Med paketet får även andra företag möjlighet att skaffa ett komplett verktyg för sin administration, säger Lars Ekstedt, chef SEB e-banking.

Paketen säljs och distribueras av Dustin, Sveriges största e-handelsplats för PC-produkter.

SEB har 620 000 kunder i Internetbanken i Sverige. 42 000 av dessa är små- och medelstora företag som använder Internetbanken för sina dagliga bankkontakter.

För ytterligare information, kontakta:
Annika Meurling, SEB, 08 692 78 34, 070 318 98 48