SEB startar e-tjänstbolag i Singapore - eAsiaFinance

SEB använder nu sina erfarenheter av e-banking i Sverige och flera europeiska länder till att hjälpa ledande asitiska banker utveckla e-banking och trygghetssparande såsom fond- och försäkringssparande. Flera banker i Asien efterfrågar SEB:s försprång inom e-banking och en avsiktsförklaring har redan skrivits med en av de ledande bankerna i Korea.

Bolaget eAsiaFinance ska hjälpa finansiella institutioner att tillhandahålla världsledande e-banking och välfärdsprodukter som fonder och livförsäkringar genom att leverera SEB:s kunnande och teknologi.

eAsiaFinance får sitt säte i Singapore och är ett samarbete mellan SEB, Ankar Capital Management, ett amerikanskt bolag inriktat på rådgivning inom Asset Management, Tata Consultancy Services, Asiens största IT-servicebolag samt Compass Ventures en finansiell investerare. SEB tillhandahåller den tekniska plattformen och investerar cirka 22 Mkr i bolaget.

- De senaste åren har många banker och finansiella institutioner från hela världen kontaktat SEB för att jämföra vår e-bankingutveckling och Asset Management med deras. De flesta har blivit imponerade av våra framsteg, säger Lars H Thunell, VD och koncernchef i SEB.

- Det känns därför naturligt för oss att skapa en affärsverksamhet riktad mot de institutioner som vill utveckla sin e-banking. Vi får nu möjligheter att utnyttja de gjorda investeringarna inom e-bankingområdet på ett offentivt sätt, fortsätter Lars H Thunell.

För ytterligare information, kontakta:
Boo Ehlin, presschef, telefon 08-763 85 77, 070-763 85 77