SEB Invest ingår rådgivningsavtal med Schroders

Rådgivningen gäller 22 fonder och vissa institutionella uppdrag, till ett samlat förvaltat kapital om ca 12 miljarder kronor och gäller från den 31 augusti 2001.

- Genom samarbetet med Schroders knyter vi en stark kapitalförvaltare till oss för att skapa bästa möjliga förvaltning för våra kunder. Samarbetet innebär att egna resurser frigörs så att SEB Invest ytterligare kan fokusera på och behålla en ledande position inom Norden, Europa och Nordamerika. Det gäller även för branscherna teknologi och läkemedel samt alternativa investeringar som private equity och hedge, säger Rikard Kjörling, chef Investment Management, SEB Invest.

Schroders förvaltningsfilosofi är att med hjälp av egen analys hitta företag med långsiktig tillväxtpotential. Denna strategi har hjälpt dem att bli en av världens ledande kapitalförvaltare och en av de största pensionsförvaltarna. Schroeders valdes efter noggrann utvärdering i samarbete med Mercer, en global finanskonsult.

- Schroders är precis som SEB Invest en aktiv kapitalförvaltare och har en liknande investeringsfilosofi och investeringsprocess. Samarbetet ger oss tillgång till stark förvaltningskompetens i Asien och Emerging Markets, säger Lars Rodert, chef internationella aktier, SEB Invest.

För ytterligare information, kontakta:
Rikard Kjörling, chef Investment Management, SEB Invest, 070-592 29 63
Anna Selberg, informationsansvarig Investment Management & Liv, 08-785 11 46, 070-763 81 54