RÄTTELSE- SEB:s tyska bank BfG har nu 150 000 e-bankskunder

Under januari passerade antalet e-bankskunder i BfG 150 000 stycken. Det är en ökning med 85 000 eller 131 procent på ett år. För ett år sedan var antalet e-bankskunder 65 000.
BfG är sedan ett år tillbaka en dotterbank till SEB. BfG , tysklands femte största privatägda bank, fokuserar liksom SEB på e-banking, men har också 177 kontor runt om i Tyskland som ger BfG:s cirka en miljon kunder hjälp med bland annat rådgivning när det gäller sparande och investeringar.
För att BfG:s kunder ska komma i gång med e-banking får de ett gratis startpaket och på samtliga bankkontor finns det internetrådgivare som svarar på frågor om e-banking.

BfG räknar med att e-bankstransaktionerna ökar genom SEBdirect, aktiemäkleri på nätet, och genom samarbetet med de finansiella portalerna wallstreet: online och Gerling insurance group. Genom wallstreet:online kan kunden redan i dag handla med värdepapper. Ordern, kontoöverföringen och portföljhanteringen sköts av SEBdirect.

BfG byter namn till SEB i början av andra kvartalet 2001. SEB har under de senaste åren utvecklats till en av Europas ledande internetbanker och har i dag fler än 800 000 e-kunder i Europa.

För ytterligare information, kontakta:
Boo Ehlin, presschef, 08-763 85 77, 070-763 85 77
Lotta Treschow, chef för IR-funktionen, 08-763 95 59