Populär sommaraktieskola startar för tredje året

I dag, måndagen den 18 juni, startar SEB:s, Aktiespararnas och Unga Aktiesparares Sommaraktieskola. Hittills har cirka 100 ungdomar från hela Sverige anmält sig till sommarens aktieskola, som genomförs såväl i Stockholm som i Malmö. Sommaraktieskolan är öppen för ungdomar mellan 12 och 15 år.

Förutom utbildning i aktiekunskap, sparande och besök på flera börsnoterade företag ingår även bad och andra sommaraktiviteter. Ungdomarna bor under vistelsen på vandrarhem.

SEB deltar i år för andra året i projektet och bidra ekonomiskt för att sommaraktieskolan med olika kringaktiviteter ska kunna arrangeras.

- Sommaraktieskolan startades på försök för två somrar sedan. Det gensvar vi fick var redan från början överväldigande positivt. Utbildningen fyller den väsentliga uppgiften att på ett intressant och spännande sätt väcka ungdomarna för långsiktigt aktiesparande, säger Lars-Erik Forsgårdh, VD för Aktiespararna.

- I dag har mer än hälften av alla barn ett fondsparande. Intresset för direktägda aktier ökar. Kunskap om hur aktiemarknaderna fungerar och vikten av riskspridning är viktiga steg mot en hög och långsiktig avkastning på sparpengarna, säger Gunilla Nyström, SEB:s privatekonom.

- Genom SEB:s samarbete med Aktiespararna vill vi hjälpa till med att höja den privatekonomiska kompetensen, fortsätter Gunilla Nyström.

Sommaraktieskolan är öppen 18 - 21 juni samt 6 - 9 augusti 2001

För ytterligare information: