Investor och Ericsson deltar i SEB:s projekt inför Volvo Ocean Race 2001-2002

Det svenska storföretaget Investor går in som co-partner i Team SEB inför Volvo Ocean Race 2001-2002. Investor får möjlighet att delta i arrangemang vid hamnstopp under tävlingen och får också rätten att synas med namn och varumärke på båt och besättningskläder. Ericsson går in i projektet för att utveckla ett redan påbörjat samarbete med SEB när det gäller mobila finansiella tjänster.
Även de båda seglingsklubbarna KSSS och GKSS deltar i Team SEB och kan företräda projektet och utnyttja det för egna syften.
De deltagande företagen och klubbarna vill förutom tillgång till uppmärksamhet och kommersiella värden i samband med projektet också stärka intresset för båtliv och segling.
- Vi är glada att de svenska storföretagen Investor och Ericsson valt att gå in som våra partners i projektet inför Volvo Ocean Race. Investor och Ericsson har intressenter och kunder i andra delar av världen än vad vi har. Det gör att hamnstoppen kan utnyttjas mer effektivt för kontaktmöjligheter, säger Ingrid Jansson, marknadsdirektör SEB.

- Engagemanget skapar många fördelar för våra partners. Erfarenheten visar att det stimulerar samarbetsvilja och bidrar till ökad kunskap. Dessutom erbjuds möjligheter till business to business mellan de olika deltagande företagen, säger Pelle Norberg, VD i Global Team AB.

- Att segla är att synas, det har vi fått bevis för i tidigare projekt . Vi går nu vidare som co-partner i detta stora internationella projekt, för att vi vet vad som kan uppnås genom våra tidigare erfarenheter, säger Nils-Ingvar Lundin, Investors informationsdirektör.

- Engagemanget i Team SEB ger oss möjlighet att visa den praktiska nyttan av modern teknik i kombination med finansiella tjänster och annan service i samband med tävlingen. De hårda villkoren till sjöss samt de unika förutsättningarna i de olika hamnarna är en bra miljö för att testa tjänsterna i skarpt läge, säger Bo Albertson, marknads- och informationsdirektör Ericsson Consumer Products.

För ytterligare information, kontakta:
Jan Torstenson, projektledare Team SEB, 08-763 93 24, 070-668 55 73
Bo Albertson, marknads- och informationsdirektör, Ericsson Consumer Products, 08-764 13 88, 070-510 09 92
Nils-Ingvar Lundin, informationsdirektör Investor, 08-614 20 49, 070-514 20 49