100 svenska Eurocard-kunder testar mobila betalningar med mobiltelefon utrustad med Bluetooth

100 utvalda Eurocard-kunder testar under maj och juni att betala med ett virtuellt Eurocard via Ericssons mobiltelefon R520m, som har inbyggd trådlös Bluetooth-teknik. Det är första gången som ett internationellt gångbart betalningsmedel ingår i ett sådant försök.

Svenska Eurocard vill testa om kunderna upplever betalningar via mobiltelefon som ett enklare, snabbare och bekvämare alternativ till andra betalningssätt, t ex kontanter och kort. Fyra butiker i Täby Centrum; MQ, Ego, Teknikmagasinet och Buketten ingår i försöket, samt Statoil vid Täby Galopp.

- För konsumenterna betyder betalning via mobiltelefon med Bluetooth att det går betydligt snabbare att passera butikskassan. Vid köbildning blir kötiden väsentligt kortare, något som kommer både kunder och butiker till del. Betalning via mobiltelefon med Bluetooth kan förkorta betalningen med hälften, säger Synnöve Trygg, VD för Eurocard AB i Sverige.

- För butikerna innebär betalning via mobiltelefon med Bluetooth möjlighet att kunna betjäna fler kunder på kortare tid. Eftersom köpen bekräftas med PIN-kod behövs inte längre legitimationkontrollen, säger Synnöve Trygg.

Bluetooth möjliggör trådlös dataöverföring på korta avstånd, snabbt och kostnadsfritt. I detta fall mellan köparens mobiltelefon, där det virtuella Eurocard-kortet återfinns, och butikens kassa.

- Försöket bygger på en betalningsplattform för finansiella transaktioner via Bluetooth, som är utvecklad av Ericsson. Detta är ett exempel på hur den nya tekniken med mobilt Internet kan omvandlas till vardagsnytta för användarna, säger Orvar Parling, försäljningsdirektör Ericsson Sverige AB.

Svenska Eurocards tester skiljer sig från andra metoder att betala med mobiltelefon genom att Bluetooth-tekniken används. Andra pågående försök använder sig av det vanliga GSM-nätet, och involverar ofta ett eller flera SMS, vilket leder till kostnader för konsumenten och längre transaktionstider.

Kerstin Ottosson, Informationschef Eurocard Sverige, 08-14 70 28, 070-660 5200
Lars-Olof Gustafsson, Affärsutvecklare Eurocard Sverige, 08-14 72 25, 0708-14 72 25
Anders Niklasson, Pressansvarig Ericsson Sverige AB, 08-579 183 00, 070-519 30 33