SEB startar Private bank i Schweiz

Mats Rönneskog blir chef och ansvarig för verksamheten i Genève som beräknas starta under sommaren. Han var tidigare chef för SEB:s verksamhet i Paris.

Kontoret i Genève har hittills anställt åtta medarbetare som består av investeringsrådgivare och portföljförvaltare med lång erfarenhet av den internationella värdepappersmarknaden.

-SEB strategi i Schweiz är tydlig - vi vill maximera våra kunders lönsamhet och förse dem med de bästa produkterna på marknaden när det gäller såväl fonder som diskretionär förvaltning. Även externa produkter kommer att erbjudas de kunder som efterfrågar detta, säger Mats Rönneskog, chef SEB Genéve.

SEB:s styrelseordförande Jacob Wallenberg invigde under en ceremoni kontoret i Genéve:

-SEB har lång erfarenhet av att följa svenska och nordiska kunder ut i världen och hjälpa dem på plats.Nu fortsätter SEB sin expansion i Europa inom sparandemarknaden med en tydlig koppling till vår europabaserade internetbanksmodell, säger Jacob Wallenberg.

SEB Private Bank är en schweizisk bank registrerad i Schweiz och styrd av schweiziska lagar.

SEB-koncernen: Efter köpet av tyska BfG Bank 1999 är numera SEB en euroepisk bank med inritkning på Internet, sparandemarknaden och nordiska storföretag. SEB är en av nordens största finansiella koncerner med 930 miljarder kronor under förvaltning. Koncernen är representerad i mer än 20 länder och har cirka 20 000 medarbetare. Läs mer på www.seb.se, www.seb.net.