SEB startar e-bank i Norge

SEB har nu e-bank i sju länder och totalt 670 000 kunder.

SEB:s beslut att ge de norska kunderna möjlighet koppla upp sig till en e-bank ligger i linje med SEB:s strategi att bli en ledande aktör inom Internetbaserade finansiella tjänster i Europa.

SEB har sedan 1996 drivit en e-bank i Sverige och har även e-banker i Danmark, Tyskland, Estland, Lettland och Litauen med totalt 670 000 kunder.

E-banken i Norge är baserad på SEB:s europeiska e-banksmodell. SEB e-banks utbud för privatkunder kombinerar banktjänster, aktie- och fondhandel med rådgivning. SEB startar under fjärde kvartalet en e-broker i Tyskland samt planerar starta e-bank i Storbritannien under året. Dessa båda lanseringar baseras också på den europeiska modellen.

- Genom att använda en enhetlig e-banksmodell i Europa får vi synergivinster, bland annat genom att know-how, erfarenheter och tjänster överförs och används inom SEB e-bankings europeiska organisation, vilket stärker effektiviteten och kvaliteten på våra e-tjänster, säger Lars H Thunell, VD och koncernchef i SEB.

- SEB ser Norge som en intressant marknad. Vi tror att vår e-bankslösning med inriktning på investeringar kan erbjuda, finansiellt aktiva, privatpersoner en möjlighet att få ökad kontroll över, och bättre möjligheter för, långsiktigt välfärdsskapande, säger Lars H Thunell.

Lanseringen i Norge kommer att ske i flera steg. En webb-plats finns redan: www.seb.no. Kunderna kan börja använda e-banken i början av 2001.

SEB är idag representerat i Norge genom SEB Enskilda Banken, SEB Finans, SEB Life, SEB Kort/Diners Club, Orkla Enskilda Securities och Möller Bilfinans samt en Oslofilial.
SEB är en finanskoncern med e-banking, sparande och tillväxtföretag i fokus. SEB är en av Nordens största finansgrupper med 918 miljarder kronor i förvaltat kapital och en balansomslutning på 1 100 miljarder (per den 30 juni 2000). SEB har cirka 20 000 medarbetare i ett 20-tal länder och totalt cirka 630 kontor, främst i Sverige, Tyskland och Baltikum samt 670 000 e-bankskunder i sju länder. Under året startar SEB aktiemäkleri på nätet i Tyskland samt e-banking i England. Läs mer om SEB: www.seb.se