SEB börjar sälja externa utländska fonder

SEB:s 800 000 fondkunder kan välja 30 fonder från tio olika förvaltare

Som första storbank erbjuder SEB sina 800 000 fondkunder externa utländska fonder. Till att börja med kommer det att finnas ett 30-tal fonder att välja bland från cirka tio olika förvaltare. Det externa fonderna erbjuds tillsammans med SEB:s eget utbud på cirka 100 fonder.

- Genom att öppna för ett externt fondutbud tar vi det första steget mot att göra SEB till ett finansiellt varuhus, där kunden kan teckna SEB-fonder eller våra externa fonder lika enkelt. Med ett konkurrensutsatt utbud blir vi mer attraktiva och samtidigt mer trovärdiga som fondleverantör, säger Anders Mossberg, chef för Asset Management & Liv och vice VD i SEB.

En särskild enhet, Externa Fonder, bildas för att sköta urval och marknadsföring. De externa fonderna kan köpas av kunderna via SEB:s samtliga kanaler - kontor, telefonbank samt Internetbanken.

- En stor del av våra kunder har förutom vårt eget fondutbud efterfrågat fonder från utländska förvaltare. Därför startar vi nu denna verksamhet.Vi kommer att sälja de bästa fonderna från de bästa förvaltarna, säger Bengt Bergholtz, som blir ansvarig för Externa Fonder.