SEB bildar nytt affärsområde inom Asset Management & Liv

I SEB Invest & Fonder ingår SEB Fonder, före detta Fondmarknad, SEB Institutionell Förvaltning och Investment Management, men i en omorganiserad form jämfört med idag.

Chef för det nybildade affärsområdet SEB Invest & Fonder blir William af Sandeberg, tidigare chef för Investment Management inom Asset Management & Liv.

- Omorganisationen och den planerade bolagiseringen ger oss bättre marknadsmässiga förutsättningar och en självständighet. Det är nödvändigt för att vi ska kunna behålla och stärka våra positioner på en växande europeisk sparandemarknad där konkurrensen ökar, säger William af Sandeberg, chef för SEB Invest & Fonder.

Efter förändringen består Asset Management & Liv av SEB Invest & Fonder, Enskilda Banken samt SEB Trygg Liv. Chef för huvudgruppen Asset Management & Liv är även fortsättningsvis Anders Mossberg som också är vice VD i SEB.

SEB Invest & Fonder har drygt 500 anställda och förvaltar ca 600 miljarder kronor, varav en tredjedel utgörs av fonder.