Omfattande samarbete mellan BfG och Gerling Group

BfG och Gerling från Köln avser att ingå i ett omfattande samarbete vad gäller försäkringar, internet banking och mäkleri samt kapitalförvaltning. Samarbetet är inledningsvis begränsat till den tyska marknaden men expansion till andra europeiska länder planeras i framtiden.

Samarbetet mellan båda företagen gör att Gerlings privata livförsäkringsprodukter kan säljas genom BfG:s alla försäljningskanaler. Direktförsäljning sker genom BfG:s 177 filialkontor. Dessutom kommer försäkringsprodukter att säljas genom bankens andra kanaler, som till exempel dess 30 portföljförvaltningskontor, BfG FinanzService eller internetmäklaren SEBdirect.

Samarbetet innebär att BfG når Gerlings kunder med internet banking och internetmäkleri. På Gerlings webbplats kan kunderna i framtiden sköta sina bankärenden och värdepapperstransaktioner på sidan med texten "Gerling powered by BfG".

Ytterligare samarbete mellan parterna kommer att ske inom kapitalförvaltning.

- Målet med vårt samarbete är att erbjuda kunderna ett brett urval av attraktiva försäkringsprodukter, säger Lars Lundquist, vice ordförande i BfG:s styrelse. Det möjliggör också expansion inom kärnområdena internet banking och kapitalförvaltning. Det gläder oss att vi har kunnat få en så viktig samarbetspartner som Gerling för vår verksamhet på försäkringsmarknaden.
Gerling är en av världens ledande försäkringsbolag. Gerling-koncernens verksamhet omfattar ett brett urval av försäkringstjänster. Premieintäkterna uppgår till DM 16,5 billion (1999) och antalet anställda är 12 000.

Sedan början av år 2000 har BfG ingått i den svenska SEB-koncernen. Vid slutet av det första kvartalet 2001 byter BfG namn till SEB. SEB är en finanskoncern med e-banking, sparande och tillväxtföretag i fokus. SEB är en av Nordens största finansgrupper med 942 miljarder kronor i förvaltat kapital och en balansomslutning på 1 108 miljarder (per den 30 september 2000). SEB har fler än 20 000 medarbetare i ett 20-tal länder och totalt cirka 630 kontor, främst i Sverige, Tyskland och Baltikum samt 720 000 e-bankskunder i sju länder. SEB har nyligen startat aktiemäkleri på nätet, SEBdirect, i Tyskland och startar i början av nästa år e-banking i England och Norge. Läs mer om SEB: www.seb.se