Enskilda - Sveriges bästa mäklarfirma

Enskilda Securities har utsetts till Sveriges bästa fondkommissionär i en undersökning som gjorts av Prospera AB. Det är andra året i rad som Enskilda Securities hamnar högst upp i denna undersökning och Enskilda har förstärkt sin ledande position jämfört med förra året. Undersökningen delar bland annat upp institutionerna i stora och små och Enskilda är den enda mäklarfirman som får betyget "utmärkt" i båda kategorierna. Bland de mindre institutionerna delar Enskilda första platsen. Bland de större institutionerna är Enskilda ensamt i topp.

- Det är inspirerande att få ett kvitto från våra kunder att de uppskattar det vi gör. säger Henric Falkenberg, chef för mäkleriverksamheten i Stockholm på Enskilda Securities.

- Vi börjar se effekterna av det arbete som påbörjades för ett par år sedan som syftar till att utveckla, bygga ut och förfina vår analysprodukt, säger Björn Jansson, chef för analys inom Enskilda Securities.

I undersökningen har de 50 största institutionella investerarna i Sverige utvärderat samtliga svenska och de viktigaste utländska mäklarfirmorna inom områdena mäkleri, trading, analys, administration samt etik och moral.

Enskilda Securities är en av Nordens ledande och största investmentbanker i aktiehandel, aktieanalys och corporate finance. Enskilda gick under året samman med Orkla Finans (Fondsmegling) i Norge och har tillsammanms cirka 570 anställda och verksamhet i nio länder. Den sammanlagda omsättningen för 1999 uppgick proforma till 2,5 miljarder kronor. Verksamhet bedrivs i nio länder och samgåendet ger en potential att stärka den positiva tillväxt som både Enskilda och Orkla Finans (Fondsmegling) haft under 1999.