Enskilda Securities startar kontor i Silicon Valley

Enskilda planerar att starta verksamhet i Silicon Valley i Kalifornien. Genom att öppna kontor i Kalifornien stärker Enskilda Securities sin redan höga kompetens inom teknologiområdet. Enskilda Securities kommer också, via det nystartade kontoret, att förmedla amerikanskt riskkapital till nordiska bolag inom teknologisektorn.

Carl Rosén blir ansvarig för etableringen. Han har tidigare varit VD på Orkla Securities och chefredaktör på Affärsvärlden. Dessförinnan har han arbetat som investmentbanker i 10 år bland annat på Alfred Berg och Enskilda Securities.

Både analytiker och corporate finance-medarbetare kommer att finnas på plats vid Enskildas kontor i Kalifornien.

- För oss på Enskilda Securities känns det naturligt att bli den första nordiska investmentbanken som öppnar verksamhet i Silicon Valley, säger Per-Anders Ovin, VD Enskilda Securites.

- Många nordiska företag är, eller har potential att bli, ledande inom informationsteknologin. Teknikutvecklingen sker i ett rasande tempo. Enskilda kompletterar nu det kunnande och nätverk vi redan har kring "Wireless Valley" genom att vi etablerar oss i ett viktigt globalt centra för utveckling där en stor del av rikskapitalindustrin inom teknologi finns, säger Per-Anders Ovin.

- Ett mål med etableringen är att Enskilda Securities ska förmedla amerikanskt kunnande och riskkapital till noterade och onoterade nordiska företag inom högteknologiområdet, säger Carl Rosén.

Enskilda Securites är Nordens ledande investmentbank med kontor i 8 länder.