Enskilda Securities först ut med WAP-tjänst till institutionella kunder

Enskilda Securities erbjuder sina institutionella kunder en ny specialframtagen WAP-tjänst som gör att de kan göra affärer via sin mobiltelefon. Samtidigt utvecklas även en ny tjänst som är avsedd för handburna datorer. De nya tjänsterna kallas för Mobile Research On-Line.

Kunder hos Enskilda Securities får analyser och kursdata direkt till sin mobiltelefon. Det betyder att mäklare och förvaltare får relevant information även när de befinner sig utanför kontoret.

Björn Jansson, global analyschef på Enskilda Securities, säger:
"Norden ligger långt fram i utvecklingen och användandet av mobilt internet, och Enskilda Securities har gjort många analyser av hur den nya tekniken påverkar telefontillverkare, operatörer, programutvecklare och andra aktörer på marknaden. Nu har vi dessutom gjort en egen case-study genom att ta fram en egen WAP-tjänst för våra institutionella kunder. Ett arbete som inte bara gett oss en helt ny unik tjänst, som vi kan erbjuda våra kunder, utan också gett oss en ännu bättre insikt i hur den nya mobila tekniken påverkar marknaden."

Följande information ingår i Enskilda Securities nya WAP-tjänst:

· Aktiekurser via WAP telefonen från ett 20-tal europeiska och amerikanska börser.

· Möjlighet att visa 15 olika finansiella nyckeltal i WAP telefonen för var och ett av de 500 bolag i 13 länder som Enskilda Securities har analysbevakning på
· Möjlighet att via WAP telefonen se en kortfattad sammanfattning av de analyser som publiceras varje dag. Varje dag publicerar de 70 analytikerna på Enskilda Securities analysavdelning mellan 10 och 30 analyser. En mer detaljerad sammanfattning kan kunderna ladda ned direkt till sin handburna dator, till exempel till en Palm Pilot eller till en Windows CE dator.

· Möjlighet att ta fram diagram direkt i WAP telefonen för valfritt bolag som visar aktiekursutvecklingen för de senaste 30 dagarna.

· Möjlighet att med en knapptryckning ringa upp den analytiker som är ansvarig för respektive bolag.