Unik förståelse för hur investering bidrar till utveckling

Från svenskt sparande till startkapital för en lankesisk sömmerska. I mars fick företrädare för svenska institutioner se hur mikrofinansiering hjälper småföretagare i utvecklingsländer.

– Resan gav en unik förståelse för hur Svenska kyrkans investering bidrar till utvecklingen i dessa länder. Mötena med såväl låntagarna som de lokala bankkontoren visade konkret på hur mikrofinansiering underlättar för entreprenörerna i deras vardag, säger Anders Thorendahl, finanschef hos Svenska kyrkan.

Mikrofinansiering är ett sätt att tillhandahålla kapital och finansiella tjänster till de allra fattigaste i världen, människor som ofta står helt utanför det vanliga finansiella systemet. Sommaren 2013 startade SEB som första bank i Sverige en fond för mikrofinansiering, där ett 20-tal institutionella kunder har investerat pengar, som används för att finansiera mikrofinansieringsinstitut i utvecklingsländer.

Intresset är stort bland försäkringsbolag, pensionsfonder och andra institutionella investerare. Deras drivkraft är att göra en social insats, genom en investering, som ger stabil avkastning, har låg volatilitet och låg korrelation med andra tillgångsslag.

I januari bjöd SEB in både befintliga och potentiella kunder till ett seminarium om mikrofinansiering, där deltagarna bland annat fick möta vd:n för ett indiskt mikrofinansieringsinstitut, som berättade om hur det fungerar i praktiken.

Kambodja och Sri Lanka

För att konkretisera detta ytterligare arrangerade SEB i mars en resa till Kambodja och Sri Lanka, där sex institutionella investerare fick möta både lokala mikrofinansieringsinstitut och ett 15-tal av deras låntagare.

– Vi mötte allt från sömmerskan som med hjälp av ett mikrolån kunde finansiera sin första symaskin till småföretagare som driver butik, sysslar med grisuppfödning eller tillverkar skor, berättar Viktor Andersson, som förvaltar SEB:s fond för mikrofinansiering.

Resan inleddes i Singapore och möten med SEB:s lokalkontor för en övergripande genomgång av utvecklingen i regionen. Därefter gick färden direkt till Kambodja där SEB:s samarbetspartner Symbiotics mötte upp. Sedan fortsatte resan till Sri Lanka.

Omvälvande

– Det var omvälvande att komma direkt från Singapore till Phnom Penh. Allt blir väldigt konkret. Det är fantastiskt att möta låntagarna, alla kan berätta exakt vad de har använt pengarna till. Alla har en story, säger Håkan Brodin, från Institutional Clients, som också deltog i resan tillsammans med Michael Stjernström, från Stiftelser inom Private Banking.

Resan var intensiv och gav mängder med intryck.

– Det kändes väldigt hoppfullt. Även om fattigdomen ibland är svår var det fantastiskt att möta människor med framtidstro, som har en försörjning och vars barn kan gå i skolan. Och allt detta hjälper mikrofinansieringen till med, säger Håkan Brodin.

Första gången

Enligt Symbiotics är detta första gången, som de har varit med och arrangerat en resa där slutkund möter slutkund, det vill säga att investerare i västvärlden möter enskilda låntagare.

– När våra kunder stod och diskuterade med mikroentreprenörerna blev det väldigt konkret hur kort vi har gjort avståndet mellan svenska sparpengar och entreprenörskap i utvecklingsländer. Våra kunder var enormt positiva och vill redan boka upp sig för nästa resa, säger Viktor Andersson.

I maj kommer SEB att öppna en ytterligare fond för mikrofinansiering, som vänder sig till institutionella investerare.