Ung Företagsamhet satte socialt entreprenörskap i fokus

”Vilka problem i samhället tycker jag är viktiga att göra något åt?” Det är något gymnasieelever som ska starta företag bör fråga sig, enligt den framgångsrika sociala entreprenören Amir Sajadi. Detta förmedlade han när lärare från Stockholm som jobbar med Ung Företagsamhet träffades för att inspireras inför läsåret.

I förra veckan bjöd SEB:s samarbetspartner föreningen Ung Företagsamhet i Stockholm in till kick off-event för gymnasielärare som jobbar med att lära elever att starta och driva egna företag inom utbildningen UF-företagande.

– På våra event kan man knyta kontakter som man kanske inte har möjlighet att göra annars och vi vill gärna hjälpa lärarna genom att ge dem möjligheter att träffas och få ny information och input, säger Andrea Dorg, projektledare på Ung Företagsamhet Stockholm.

På agendan för uppstartsträffen stod bland annat socialt entreprenörskap, något som blivit allt vanligare de senaste åren inom Ung Företagsamhet. Kvällens keynote-talare var den sociala entreprenören Amir Sajadi som startat Cityveterinären, Hjärna Hjärta Cash och som nästa år öppnar en skola i Rinkeby.

– Socialt entreprenörskap bygger på att det finns en vilja att förändra samhället hos entreprenören. Men det är viktigt att man särskiljer socialt entreprenörskap från ideell verksamhet eller traditionell välgörenhet. Socialt entreprenörskap ska vara både en bra affär och en samhällsförändrande affärsmodell. Det räcker inte att bara göra gott, det krävs att det finns ett intäktsflöde som bygger på marknadsmässiga grunder, säger Amir Sajadi.

– Många UF-företag drivs utifrån viljan att påverka samhället till det bättre. Där har Ung Företagsamhet en viktig roll att spela, vad gäller att få unga att förstå vikten av affärsmässighet, för att idéer inte ska bli dagsländor, utan också kan påverka på lång sikt, säger Andrea Dorg.

Läraren Malin Lindén, från Arlandagymnasiet håller med om att det finns en vilja att förändra hos hennes elever.

– Vi har många engagerade elever som drivs av att påverka olika frågor. Vi har sett flera idéer för projekt som handlar om flickor och jämställdhet till exempel, säger hon.

Det som eleverna upplever som svårast när de ska starta företag är att komma på en affärsidé. Amir Sajadi tipsar om hur de kan tänka.

– Det viktigaste är att hitta något man brinner för. Det är krävande och ibland ensamt att vara entreprenör. När det kommer tuffa dagar måste du hitta energin i dig själv. Då krävs det att det är något som du tycker är kul. När det gäller socialt entreprenörskap så bör man fråga sig: "vilka problem i samhället tycker jag är viktiga att göra något åt?". För att få uppslag kan man till exempel titta på nyheterna en vecka med de glasögonen på. Då tror jag man kan hitta 50 idéer på en vecka, säger han.

Ung Företagsamhet har sedan 1980 jobbat med skolor och lärare för att låta ungdomar testa på att starta och driva företag.

– Eleverna får kunskap om entreprenörskap och det stärker självkänslan att göra något som man kanske inte trodde att man vågade. Statistiskt kan man se att de som genomgått Ung Företagsamhet i större utsträckning blir chefer senare i arbetslivet och att de företag som startas av UF-alumner är mer livskraftiga, säger Andrea Dorg.

Om Ung Företagsamhet

Organisationen Ung Företagsamhet har processutbildningen UF-företagande för gymnasieelever som erbjuder ungdomar i åldern 16-20 år att driva ett eget företag i utbildningssyfte under ett läsår som en del av sina gymnasiestudier.

Ung företagsamhet erbjuder gymnasielärare fortbildning, bedömningsstöd, seminarier, möjligheter till stipendium, utbildningsmaterial, möjligheter till utbyte med andra länder och inspiration för lärare och elever.

Ung Företagsamhet finns etablerade lokalt med 24 regionala föreningar i Sverige med sammanlagt cirka 100 medarbetare. Organisationen stöds såväl av offentliga medel som av stiftelser, fonder och det privata näringslivet.

Till Ung Företagsamhet

SEB Framtida Generationer

Du kan få veta mer om SEB:s totala engagemang för unga och entreprenörskap genom att följa Facebook-sidan SEB Framtida Generationer.

Till sidan