Glädjetårar när unga företagare prisades

Det var hög energi, glädjetjut och tårar när vinnarna i årets omgång av Ung Företagsamhet Stockholm, där SEB var värd, korades på onsdagskvällen på Stockholmsmässan. Trendiga solglasögon och body scrub gjord på kaffesump tog hem de två förstaplatserna.

De unga företagarna som går i trean eller tvåan på gymnasiet har kämpat och växt som människor, grupper och företagare sedan skolstarten i augusti förra året. Igår kväll var det dags att kora vinnarna i Stockholmsområdet i åtta kategorier, varav den mest prestigefyllda är Årets UF-företag. SEB är huvudvärd för tävlingen och vd Annika Falkengren var på plats och invigde tillsammans med kvällens konferencier ledarskapskonsulten och före detta UF-eleven Maria Berghäll.

– Vilken energi, vilket gäng, jättekul att vara här! Vi kan se i statistik att startar man i ung företagsamhet så driver man oftare företag när man blir äldre. För oss som bank är det naturligt att vara med tidigt och höra vad ni tänker, era idéer och hur vi kan komma in och hjälpa till. För vi måste också förändras hela tiden, sa Annika Falkengren om bankens partnerskap med UF Stockholm.

Hon avslutade med att önska alla finalister lycka till.

– Jag vet att det är svårt, men jag vill säga att alla som tagit sig hit ikväll och ni som peppar era kompisar är alla vinnare och jag är otroligt stolt att banken får vara värd för det här.

Girlpower bland finalisterna

Prisutdelare och ordförande i juryn för Årets UF-företag Stockholm som delades ut för både region norr och region syd, var Belgin Fortaci, ansvarig för entreprenörssamarbeten på SEB.

– Det här har varit fantastiskt roligt men det har också varit ett otroligt svårt arbete för juryn. Vi har lyssnat till 60 företagspitchar och i stort sett alla företag har socialt ansvarstagande och samhällsengagemang integrerat i sin affärsplan. Den här generationen entreprenörer är beredda att dela med sig till mer behövande, säger Belgin Fortaci.

När de tre finalist-företagen i respektive region kallats upp på scenen konstaterade Belgin Fortaci att det här var riktigt girlpower. Vann gjorde till slut Mercy UF som säljer egendesignade moderiktiga och prisvänliga solglasögon och skänker en del av vinsten till Optiker utan gränser och The Zump Company som gör en body scrub av återvunna malda kaffebönor.

– Nu vågar vi tro mer på oss själva, vad vi är kapabla till och vi har lärt oss massor om hur vi fungerar med andra. Det här är verkligen ett kvitto på att det vi gör ger resultat, att alla vi är helt grymma, säger Tove Nordmark, vd för the Zump Company.

Grundarna i båda företagen var nära kompisar innan UF-starten, och båda blev avrådda från att starta tillsammans, men de konstaterar att trots en del bråk har det gjort resan så mycket roligare.

– Jag har lärt mig att kompromissa mer. Alla har stora idéer och vill göra på sitt sätt, men det blir bättre av att vi lyssnar på varandra och andra. Det är så vår produkt har blivit så bra som den är, säger Rebecca Versteegh, Mercy.

Nu går vinnarna samt de övriga fyra finalisterna i Stockholm (se nedan) vidare till SM som hålls i maj i Stockholm. Över 4 000 elever driver i år UF-företag i Stockholm, vilket motsvarar en femtedel av en årskull. Sedan starten 1980 har över 330 000 elever drivit UF-företag och forskning visar att de startar företag i högre grad senare i livet, anställer fler i sina företag och blir chefer i högre grad än ungdomar som inte drivit UF-företag.

Finalister Årets UF-företag Stockholm

Vinnare: