Topplaceringar för SEB:s fondbolag och fonder

SEB tog hem utnämningen Bästa fondbolag och SEB Europafond Småbolag - Lux utd utsågs till bästa Europafond, när Fondmarknaden.se, Sveriges största handelsplats för fonder, presenterade 2015 års vinnare. Bästa fondbolag är en speciell utmärkelse som lyfter fram det fondbolag vars fonder placerar sig högt i flertalet fondkategorier. En övergripande helhetsbedömning av fondbolaget samt enskilda bedömningar av fonderna visar att SEB haft den bästa paletten av starka fonder under 2015.

Fondmarknaden.se har utnämnt SEB till Bästa fondbolag och SEB Europafond Småbolag - Lux utd till bästa Europafond. Peter Branner, chef för SEB:s fondbolag, kommenterar.

- Jag är naturligtvis väldigt stolt och glad över utmärkelsen, som vi tar hem i konkurrens med många såväl svenska som globala aktörer. Utmärkelsen Bästa fondbolag visar på vår bredd, som placerar våra produkter i toppskiktet i flera kategorier. Det är en viktig kvalitetsstämpel för våra kunder, säger Peter Branner, chef SEB:s fondbolag.

För andra året i rad utses SEB Europafond Småbolag – Lux utd till bästa Europafond. Utnämningen lyfter fram att fonden i en fortsatt gynnsam miljö för småbolag gett en betydande överavkastning i jämförelse med sitt index. Vid bedömningen har stor vikt lagts vid fondens nyckeltal i relation till konkurrerande Europafonder. Fonden har ett starkt övertag sett på den riskjusterade avkastningen både under 2015 samt tre år tillbaka. Fonden förvaltas av Carsten Dehn och Ulrik Ellesgaard (bilden ovan).