Starta smart siktar högt: 12 nya kvinnliga företagare på ett bräde

Fem workshoppar på tre månader. Forskningsbaserade startup-metoder. Tolv kvinnor mellan 18 och 35, som är redo att verkligen satsa på sina företagsidéer. Det är grunderna för pilotomgången av programmet Starta smart, där Almi, YEoS och SEB samarbetar.

Det hela började i två olika ändar. YEoS – Sveriges ledande nätverk för unga entreprenörer – ville inspirera fler kvinnor att satsa på sina idéer. De drog igång med frukostar, där unga kvinnliga entreprenörer delade med sig av sina lärdomar och SEB stod som värd.

Frukostarna blev populära och snart föddes tanken på att göra något mer, för att deltagarna verkligen skulle våga satsa. Parallellt med det hade statliga Almi utvecklat ett nytt koncept för att ge företagare i tidig fas ett lyft. Skulle inte Almis koncept kunna vara till nytta för YEoS och SEB:s målgrupp?

– Vi har ett mångårigt samarbete med SEB och samarbetar också med YEoS. Därför blev vi glada när de båda ville koppla vårt koncept Starta smart till den här viktiga satsningen på kvinnliga entreprenörer. Metoderna vi använder bygger på forskning om startup-metodik från både Sverige och USA. Vi har stora förhoppningar om att det här ska bli riktigt bra, säger Maroun Aoun, partneransvarig på Almi.

Belgin Alalinli, som är ansvarig för SEB:s entreprenörssamarbeten, säger så här:
– Ett superspännande samarbete. Almi har en jättebra metodik och experter som kan guida deltagarna i den. YEoS har stor målgruppskännedom och ett starkt nätverk. Från SEB:s sida har vi erfarenhet av liknande koncept, inte minst med tanke på Entrepreneur Camp, och expertis inom till exempel finansiering. Målet är att vi efter programmet ska ha tolv nya företag som är up and running och drivs av kvinnor.

Varför behövs en sådan här satsning, specifikt riktad till kvinnor?

– Bara ungefär en fjärdedel av Sveriges företagare är kvinnor. Där finns alltså en enorm, outnyttjad potential för många coola företag att växa fram. Om fler kvinnor startar eget gynnar det svensk ekonomi och jämställdheten, samtidigt som fler nya och hållbara idéer kan bli verklighet, säger Belgin.

Ett koncept att sprida Sverige runt?

Den 12 november inleds programmet och pågår sedan till den 11 februari. Pilotomgången är riktad till personer som bor i Stockholm eller Sörmland och söktrycket på platserna har varit högt.

– Det har verkligen varit svårt att välja ut vem som skulle få plats i piloten, med så många bra kandidater. Vi har till sist bestämt oss för tolv deltagare med mycket driv och entusiasm, vars idéer har stor potential. Känslan är jättebra, säger Jenny Boberg, verksamhetsledare på YEoS.

Hon fortsätter:
– För oss på YEoS har det länge varit tydligt att det här behovet finns. Också bland våra medlemmar är män överrepresenterade. Jag tror att deltagarna kommer att kunna stötta varandra mycket och en viktig faktor där är att de befinner sig i ungefär samma fas av sitt företagande. På lite sikt hoppas jag att vi kan ta ut Starta smart till flera orter i landet.

Belgin Alalinli är inne på samma spår.
– Min önskan är att vi sakta men säkert kan expandera. Både bra idéer och kvinnor finns trots allt i hela Sverige.

Läs mer om Starta smart