Stärkt fokus på IT och automatisering inom SEB

Nu stärks agendan kring digitalisering och automatisering i SEB. Nicolas Moch, chef för Information Strategy & Architecture, och Ausra Matuseviciene, chef för Operations, blir adjungerade medlemmar i verkställande ledningen. Nicolas Moch har utsetts till Chief Information Officer och kommer att leda IT-frågorna i VL, medan Ausra Matuseviciene kommer att ta ett bredare grepp för att säkerställa automatiseringen i banken.

– Kunderna förväntar sig smarta digitala lösningar och proaktiv, värdeskapande rådgivning. För att möta detta behöver vi öka takten i den digitala omställningen, jobba ännu mer datadrivet och automatisera våra processer så långt som möjligt. Med Nicolas och Ausra stärker vi dessa perspektiv på ledningsnivå, säger Johan Torgeby.

Nicolas Moch har sedan 2015 varit chef för Information Strategy & Architecture, ISA. Han utses nu också till SEB:s Chief Information Officer, CIO. Det innebär att han ansvarar för IT-strategi, styrning och arkitektur, samt gemensamma funktioner som Information Management och Digital Enablers, inklusive det övergripande ansvaret för bankens projektportfölj.

– Jag ska driva IT-agendan och säkerställa att den får fullt ledningsfokus. Jag ansvarar för den digitala resan ur ett teknologiskt perspektiv och kommer att jobba nära Sara Öhrvall, som ansvarar för digitaliseringen ur ett kundperspektiv, säger han.

Ausra Matuseviciene har sedan 2014 varit chef för Operations. Hon går nu in i den utökade VL med ett särskilt fokus på att driva automatiseringsfrågorna.

– Min roll är att bygga vidare på det vi gjort inom Operations och ta nästa steg när det gäller att automatisera alla steg i kundernas värdekedjor end-to-end, säger hon.

Utnämningarna träder i kraft 1 november. Både Nicolas Moch och Ausra Matuceviciene fortsätter att rapportera till Martin Johansson, chef för Affärsstöd.