Snabba leveranser framgångsfaktor enligt e-handelsentreprenör

Snabbt, billigt och fraktfritt. Det är framgångsreceptet om man ska lyckas med e-handel enligt Pär Svärdson, som bland annat har grundat Adlibris och Apotea. ”Jag startade mitt första bolag redan som 15-åring. Företaget hade jag sedan i tio år trots att jag saknade både en särskild affärsidé och pusselbiten framgång. Men jag lärde mig att driva företag.”

– Det spelar ingen roll vad paketet innehåller – huvudvärkstabletter, böcker eller något annat. Varan ska vara billig och leveransen snabb och fraktfri. Det sa Pär Svärdson när han medverkade i SEB:s Greenhouse Summit den 14 maj.

Att han skulle bli entreprenör visste han tidigt, inte inom vilket område – men att. Hans farfar talade alltid väl om företagare och hans pappa var en företagare, även om han enligt Pär tog alltför många risker för att få flyt på sin verksamhet.

– Det var självklart för mig att jag skulle bli egenföretagare. När jag var 15 startade jag mitt första företag, Svärdsson Venture Capital. Idag tycker jag att namnet är fånigt, men jag drev bolaget i tio år utan en särskild affärsidé och lärde mig mycket på vägen.

1996 bytte företaget inriktning och namn till Adlibris. Hemsidan hade Pär själv byggt och designat, och enligt en del kritiska röster var sidan så ful att den skrämde barn. Men konceptet var desto mer självklart: det skulle vara snabbt, billigt och fraktfritt.

2011 tog Pär över Familjeapoteket, ett konkursfärdigt bolag som ägdes av Sjätte AP-fonden. Bolaget omsatte årligen 12 miljoner kronor men förlorade 19.

Redan 2012, då företaget bytte namn till Apotea, började det gå med vinst. Under hösten 2018 slogs tre rekord: dagsrekord på 34 309 ivägskickade paket och 178 800 artiklar. Veckorekordet från samma höst ligger på 184 390 ivägskickade paket.

– Framför allt är det för att vi satsat på att ha ett brett utbud, vi säljer inte bara en sorts huvudvärkstabletter utan alla sorter. Vi har även satsat på snabba leveranser. Medan andra företag ofta lägger mycket tid på att förklara hur kunden ska returnera en produkt så har vi fokuserat på när och hur kunden ska få sin vara.

– Och många av de omdömen vi får handlar just om våra snabba leveranser. Även de som inte behöver varan just där och då uppskattar en snabb leverans. Ha-begäret stillas och du får svar på frågan om beställningen gått rätt till, säger Pär.