”Snabba bud, bekräftelse på att vi är rätt ute”

En investerare la ett bud direkt efter presentationen och ytterligare två hörde av sig dagen efter. ”Det kändes superroligt, en bekräftelse på att vi är rätt ute med vår idé”, säger Elsa Bernadotte, en av grundarna till Karma, en social tjänst som hjälper företag att minska sitt matsvinn. Hon deltog vid SEB:s senaste Innovation Forum, där innovatörer möter potentiella investerare.

Det var i mitten av maj som SEB bjöd in potentiella investerare bland sina kunder för att ta del av innovativa idéer från sex uppstartsbolag. Upplägget är enkelt, fem minuter per bolag för att sälja in idén, fem minuters frågestund och sedan mingel och nätverkande.

Karmas affärsidé är att erbjuda restauranger, caféer och bagerier att sälja ut mat, som annars skulle slängas till rabatterat pris – att fungera som en mötesplats mellan säljare och köpare och samtidigt bidra till att minska matsvinnet.

Och idén föll alltså i god jord. Redan under minglet kom det första konkreta investeringsbudet och dagen därpå kom ytterligare två. Men, några investeringar har ännu inte skett.

– För tillfället befinner vi oss inte i någon konkret investeringsrunda, men på sikt kan det vara av intresse och därför är det värdefullt att knyta kontakter och bygga långsiktiga relationer, säger Elsa Bernadotte.

Tidigare erfarenhet

Hon startade redan 2013 företaget Pop Fruits, som importerar och säljer ”fryst frukt på en pinne”. Pop Fruits är som en nyttig glass och består enbart av 100 procent frukt. Med hjälp från bland annat SEB expanderade verksamheten och i dag har Pop Fruits försäljning i Sverige, Holland, Spanien och inom kort även i fler länder i Europa.

Men, Elsa Bernadotte har fler entreprenörsidéer och i september förra året startade hon tillsammans med Hjalmar Ståhlberg Nordegren, Ludvig Berling och Mattis Larsson det nya företaget Karma. De tre andra medgrundarna har också entreprenörserfarenhet och har tillsammans sjösatt företaget Responster, som utvecklat ett mobil- och webbaserat enkätverktyg.

Karma står precis inför den första expansionsfasen. De har utvecklat en app (ännu så länge enbart för Iphone) och har knutit till sig de första betalande företagskunderna. Till hösten inleds marknadsföringen på allvar.

Vad var mest värdefullt med att delta vid Innovation Forum?

– Det är en bra arena för att knyta kontakter såväl med potentiella investerare, som med andra start up-företag, som kan vara intressanta att samarbeta med.

– Det är värdefullt att få testa sina idéer och få feedback. Det hjälper en att se var det finns brister eller utmaningar med affärsidén. Vi brukar uppmuntra investerare att komma med sina tuffaste frågor. Det är av dem man lär sig allra mest, säger Elsa Bernadotte.

Noggranna förberedelser

Bakom varje investerarträff ligger omfattande förberedelser som görs i samarbete med affärscoacherna från Sveriges Innovationssystem, Vinnova.

Arbetet inleds med en urvalsprocess utifrån ett antal tydliga kriterier. Därefter vidtar förberedelser och vägledning för dem som ska delta, provpresentationer inför investment managers, privata investerar och andra sakkunniga, samt muntlig och skriftlig feedback.