SEB:s mikrofinansiering når 18 miljoner i utvecklingsländer

– Nyttan av de här lånen är obeskrivlig. Nu är jag en stolt kvinna på en helt ny nivå i livet. Det säger Jacinta, som med hjälp av ett mikrolån har kunnat starta två slakterier och en affär. SEB:s mikrofinansieringsfonder når i dag 18 miljoner entreprenörer i utvecklingsländer. Nyligen stängdes bankens femte fond, fulltecknad.

– Intresset har varit mycket stort. Vårt arbete med att utbilda och informera kring vad mikrofinansiering är och hur det fungerar har verkligen burit frukt, säger Håkan Brodin på SEB Stora Företag & Finansiella Institutioner.

SEB var först i Europa med mikrofinansieringsfonder i lokal valuta, riktade till institutionella investerare. Sedan starten 2013 har banken startat fem fonder som ger investerarna en attraktiv placering, med tydlig social profil, där fondmedlen används för att skapa sysselsättning och tillväxt i utvecklingsländer.

Nästa år förfaller den första fonden och i maj 2018 stänger planerade fond nummer 6. Hittills har SEB tagit in 7 miljarder kronor, som når ut till fler än 18 miljoner entreprenörer i Afrika, Asien och Sydamerika.

– När vi startade hade vi som mål att utbilda om mikrofinansiering, med resor för investerare, möten och seminarier för att skapa en känsla för vad vi gör i verkligheten, säger Hans Hellenborg, Asset Management Sales.

Det arbetet har varit långsiktigt och utmanande, men samtidigt belönande, SEB:s personal och kunder gråtit och skrattat med entreprenörer i utvecklingsländer över hela världen.

För att kunna ge prov på den känsla det innebär att träffa dessa stolta entreprenörer har SEB tillsammans med den internationella samarbetspartnern Symbiotics tagit fram en film, där man får möta några av de kvinnliga entreprenörer som har kunnat förändra sina liv med hjälp av mikrolån.

Att fonderna rönt uppmärksamhet bland finansiella institutioner är oomtvistat, men nyligen fick även initiativet uppmärksamhet vid FN:s konferens för utvecklingsfinansiering, Financing for Development Forum vid FN i New York. Då tog svenska regeringen upp arbetet upp som ett gott exempel på hur Sverige jobbar för Agenda 2030 och för att nå FN:s globala hållbarhetsmål.