SEB stödjer unga i konstprojekt

I sin senaste utställning har Peter Apelgren samarbetat med 600 små konstnärer som deltog i musikskolan El Sistemas sommarläger Side by Side. SEB är huvudsponsor, och stolt köpare av ett av de 39 konstverken.

Vad får du om du kombinerar musikskolan El Sistemas sommarläger Side by Side, 600 barn och konstnären och komikern Peter Apelgren? 39 stycken fantasifulla konstverk. Varav alla ingår i en utställning som är frukten av ett samarbete mellan El Sistema och SEB.

– Vårt fokus är att ge barn och unga bra förutsättningar i livet via våra samarbeten. När vi tillsammans med El Sistema planerade Side by Side-lägret 2015 föddes idén att barn skulle skapa något meningsfullt till förmån för andra barn. Att koppla in Peter Apelgren var självklart då han är en av stiftarna av El Sistema i Sverige, säger Magnus Wiik, projektledare för sponsring och event på SEB.

600 barn från 16 länder deltog i konstprojektet

Förra sommaren samlades hundratals barn från 16 olika länder på sommarlägret Side by Side i Trädgårdsföreningen, Göteborg. På stora bord dukades det upp med färg, kritor, pennor, penslar, tidningar och all utrustning som krävdes för att genomföra ett omfattande konstprojekt. Barnens teckningar hamnade sedan hos Peter Apelgren.

– Efter att jag hade gjort kollage av teckningarna började jag måla på dem med oljefärg, tuschpenna, spraylack och kritor. Mycket kritor. Det har jag aldrig använt innan, men eftersom ungarna gjorde det så ville jag också göra det, säger Peter Apelgren.

Den 12 februari var det vernissage för “Peter Apelgren + 600 barn” på Clarion Hotel Post i Göteborg, där samtliga tavlor visades upp. Utställningen är öppen för allmänheten fram till och med torsdag 18 februari. Men vad är målet med utställningen?

– Rent krasst så hoppas jag att det ska generera pengar, som vi kan investera i barnen. Att stora framgångsrika företag tar chansen att ge tillbaka till samhället genom att köpa en av tavlorna, som blir ett kvitto på deras sociala ansvarstagande, säger Peter Apelgren.

Alla intäkter går till välgörande ändamål

För att väcka åskådarnas köplust gick SEB in och köpte den första tavlan för 100 000 kronor. Intäkterna från all försäljning går till att finansiera fler läger och göra El Sistemas kulturskola tillgänglig för ännu fler barn.

Under och efter vernissage-kvällen har ytterligare tre tavlor sålts för samma prislapp. En av köparna skänkte dessutom tillbaka tavlan till barnen och El Sistema då hon inte hade plats för en tavla hemma, berättar Magnus Wiik.

På SEB:s tavla står ett citat av Pablo Picasso som sätter fingret på utställningens syfte: “Every child is an artist. The problem is how to remain an artist once we grow up”.

– Barn möter världen med en oskuldsfull och vidöppen nyfikenhet. När man blir äldre förskjuter man sin blick och betraktar omgivningen mer skeptiskt. Jag gillar att barn kan gå in för saker rent och helhjärtat. Det är något som vi vuxna kan lära oss av, säger Peter Apelgren.

Enligt Peter Apelgren kan barnens storögda nyfikenhet leda till stor konst och lustiga förvecklingar. Ibland både och.

– Jag pratade med en liten flicka på lägret som verkligen önskade sig en häst. När jag sa att jag kunde göra en häst till henne svarade hon att de bor i en lägenhet och att det kan bli trångt. Hon förstod inte att jag menade måla en häst. Innan hon gick bad hon om en diamantring till sin mamma också. Alla hennes önskemål samlade jag upp i en av målningarna. Man kan säga att den tavlan blev mitt löfte till henne.

Om El Sistema

El Sistema är en ideell organisation som använder musikundervisning som ett verktyg för mänsklig och social utveckling bland unga. Våren 2015 ingick SEB i ett treårigt samarbetsavtal med den nationella stiftelsen. El Sistema startades 1975 i Venezuela av eldsjälen José Antonio Abreau. Hans vision var att använda musiken som verktyg för att ge barn möjlighet att utvecklas och hitta goda livsvägar. Idag har det vuxit till en världsomspännande rörelse, med 2,8 miljoner deltagare. I Sverige har organisationen funnits sedan 2012, introducerad av Göteborgssymfonikernas dåvarande chefsdirigent Gustavo Dudamel.