SEB med i styrelse för forskningscenter om hållbarhet

Joachim Alpen, co-head för stora företag och finansiella institutioner på SEB, har utsetts att ingå i styrelsen för det nybildade Stockholm Sustainable Finance Centre. Forskningscentret ska stödja finansiella aktörer i arbetet med att omfördela kapital för att kunna realisera FN:s globala hållbarhetsmål.

Centret, bildades i november i fjol som ett samarbete mellan regeringen, Stockholm Environmental Institute och Handelshögskolan i Stockholm. Syftet är att utveckla forskning, utbildning och dialog om hur finansmarknaden kan ta en mer aktiv roll i den hållbara omställningen.

Arbetet kommer att stöttas av en rådgivande styrelse, som presenterades på fredagen. Här ingår chefer från banker och pensionsfonder, samt experter inom ansvarsfulla och hållbara investeringar. SEB:s Joachim Alpen är en av dem:

– Hållbarhet har blivit en grundförutsättning i allt vi gör. Som stor finansiell institution har vi ett ansvar gentemot våra kunder, medarbetare och övriga intressenter att befinna oss i framkant och agera i enlighet med våra värderingar, säger han.

Styrelsen består av nio personer och ordförande i styrelsen blir Magnus Billing, vd för Alecta.