SEB lanserar ny tech-blogg

Den 16 september lanserade SEB en ny teknikblogg. ”Med bloggen vill vi öka medvetenheten om att SEB är en av Sveriges största arbetsgivare inom IT och tech”, säger Malin Brant-Lundin, global chef för Employer Branding på SEB.

Den nya bloggen är främst för dem som har mer djupgående kunskaper om IT och tech.

– Vi vill att det här ska vara bloggen som både SEB-anställda och externa intressenter vänder sig till om de är intresserade av den finansiella branschens teknikomvandlingsresa. En av de första artiklarna kommer att handla om Google Cloud och hur den resan började, säger Tonni Hult, cloud enabler, Technology på SEB.

Andra ämnen som kommer att behandlas är exempelvis cybersäkerhet, AIOps (artificial intelligence for IT operations), open banking, agile och datavetenskap.

– Med den här bloggen kan du få en djupare förståelse för vad några av våra experter inom de olika teknikområdena arbetar med. Du får också inblick i några av våra spännande innovationsprojekt och teknik, säger Malin.

–  Författarna till blogg-artiklarna är våra egna medarbetare och chefer, men tanken är att ibland låta en gästförfattare medverka.

SEB är en av de största IT-organisationerna i Norden. Mer än 3 000 personer i 14 länder arbetar inom Technology på SEB. De största enheterna finns i Sverige och i Litauen. Det är medarbetarna inom Technology som tagit initiativ till bloggen.

Avdelningen fungerar som bankens FoU-enhet och ansvarar för att studera hur vi kan skapa värde för kunderna med hjälp av ny teknik, som AI, maskininlärning och dataanalys.

Har du feedback eller tips? Kontakta oss gärna på techblog@seb.se

Till SEB:s tech-blogg