SEB investerar i dansk hållbarhetsfond

Som enda svensk investerare går SEB in i Danish SDG Investment Fund – en fond som arbetar mot FN:s 17 hållbarhetsmål genom investeringar i utvecklingsländer. Totalt investeras 200 miljoner danska kronor.

– Fonden är ett innovativt exempel på hur privat och publikt kapital kan förenas och göra skillnad, samtidigt som det sker på en kommersiell grund med solida avkastningskrav, säger Rebecka Elkert, ansvarig för hållbara investeringar, Pension & Försäkring i SEB. IFU har mer än 50 års erfarenhet från investeringar i utvecklingsländer och att lyfta människor ur fattigdom. Vi ser investeringen som en viktig del i vårt arbete med att låta hållbara investeringar genomsyra vår traditionella förvaltning.

Fonden (Danish SDG Investment Fund) investerar i företag i Afrika, Asien, Latinamerika och delar av Europa inom sektorer såsom förnybar energi, infrastruktur, vatten och renhållning. Det sker i samarbete med danskt näringsliv som har starka kompetenser inom ett antal strategiska sektorer som stöttar realiseringen av FN:s hållbarhetsmål. Fonden förvaltas av Investeringsfonden for Udviklingsland (IFU) som ägs av danska staten. Investeringen sker inom traditionell försäkring.