SEB inleder samarbete med Nordic Smart Government

SEB inleder som första bank samarbete med Nordic Smart Government, ett initiativ från de nordiska näringsministrarna som syftar till att förenkla vardagen för små och medelstora företag och samtidigt skapa tillväxt genom att använda data, digitalisering och automatisering mer effektivt och innovativt.

– Vi välkomnar NSG-programmets initiativ för att minska det administrativa arbetet för företagen med hjälp av automatisering och utbyte av standardiserad, realtidsdata, säger Stefan Stignäs, chef för Företagsmarknad på SEB.

Nordic Smart Government lanserades 2018 av de nordiska näringsministrarna. Målsättningen är att skapa ett digitalt ekosystem för finansiell information. Tanken är att små- och medelstora företag i realtid och på ett säkert sätt ska kunna dela ekonomiska data mellan varandra och med myndigheter. Hittills har 16 nordiska organisationer, skattemyndigheter, patent- och bolagsverk, statistikmyndigheter anslutit sig.

– Vi ser ett uppenbart behov för finansbranschen att delta och uppmuntrar andra nordiska banker att engagera sig i samarbetet. Det kompletterar på ett bra sätt de bankgemensamma initiativen för en nordiska betalplattform, P27, och en gemensam nordisk infrastruktur för kundkännedom, säger Stefan Stignäs.

Läs mer om Nordic Smart Government