SEB hjälpte Getinge ge ut obligation för att finansiera ökad produktion

Foto: Getinge

SEB har varit exklusiv rådgivare till Getinge vid framtagningen av ett ramverk för social finansiering.

SEB var också joint bookrunner när Getinge på torsdagen gav ut en social obligation på 570 miljoner kronor för att finansiera investeringar i projekt som ryms inom ramverket.

Pengarna från denna obligation ska användas för att utöka produktionen av ECLS-produkter (extrakorporeal livsuppehållande support) för patienter som befinner sig i ett mycket kritiskt tillstånd, samt till utökad prdduktion av BetaBags® som används för att minimera risken för kontaminering i samband med tillverkning av läkemedel, såsom COVID-19-vaccin och biofarmaceutiska preparat.

I fjol hjälpte SEB Getinge att ge ut ett företagscertifikat för att finansiera en tillfällig produktionsökning av avancerade respiratorer med 160 procent, till 26 000 enheter.

Pressmeddelande från Getinge