SEB går in som delägare i PE Accounting

SEB Venture Capital investerar i PE Accounting, som har en egenutvecklad ekonomitjänst, och inleder samtidigt ett fördjupat samarbete. För SEB är det ett strategiskt viktigt samarbete där kommande samutveckling möjliggör att banken kan erbjuda det som kunderna efterfrågar nämligen en förbättrad och utökad integration mellan ERP-systemen (affärssystemen) och banken.

– Som bank måste vi idag vara mycket mer innovativa, ständigt våga omvärdera traditionella processer och affärsmodeller samt tydligt fokusera på att tillföra ett högre kundvärde. PE Accounting har sedan starten 2011 gjort just detta. De har satsat på att automatisera manuell administration och frigöra så mycket tid som möjligt för entreprenörer och företagsledningar att fokusera på sin kärnaffär. Tillsammans kan vi kombinera våra fördelar som bank med innovationskraften och tekniken hos PE som banbrytande ERP-system. Vi blir helt enkelt bättre för våra kunder när vi arbetar tillsammans, säger Fredrik Ljungblad, ansvarig för små- och medelstora företagskunder inom SEB. .

Flertalet nya, mer automatiserade bokföringstjänster för segmentet små och medelstora företag har vuxit fram under de senaste sju till åtta åren.

– Det här är ett segment som vi följt under ett antal år. Därför är vi mycket nöjda med att vi nu i samarbete med PE Accounting kan utveckla en lösning för entreprenörerna som möjliggör att de kan växa utan att skapa en egen ekonomifunktion, förbättra processerna kring redovisningen och ge beslutsunderlag i realtid online. Det känns bra när vi kan stödja bolag som underlättar för våra kunder att växa, säger Kristina Söderberg investeringsansvarig på SEB Venture Capital.

Genom att fokusera på området och driva en medveten IT-utveckling är SEBs ambition att bli den bästa banken på marknaden när det gäller integrationer med olika ERP-system – allt med syftet att skapa en vardag i världsklass för företagskunderna.

SEB och PE Accounting startar det fördjupade samarbetet i början av april och kunderna kommer att kunna ta del av ett första konkret erbjudande under hösten 2019.

– Vi ser framemot att vara med och öka innovationstakten tillsammans med SEB och skapa nya tjänster och erbjudanden som vi löpande lanserar på marknaden, säger Olle Rydqvist, CEO och medgrundare av PE Accounting.

PE Accounting

PE Accounting är en skalbar ekonomitjänst med både ett egenutvecklat ekonomisystem och rådgivningstjänst för tjänsteföretag med 5-500 anställda. PE har idag omkring 600 kundföretag och 15. 000 användare. PE har varit DI Gaseller under de senaste tre åren och räknar med att växa med minst 50 procent varje år kommande åren. SEB kommer att vara en del av PE Accountings styrelse.

Gå till PE Accountings webbplats