SEB deltog vid utgivning av vaccinationsobligation

SEB arrangerade tillsammans med den kanadensiska banken TD utgivningen av en obligation om 600 miljoner norska kronor, som ska användas för att accelerera vaccinationsprogram för barn i några av världens fattigaste länder.

– Vi är stolta över att SEB fick förtroendet att facilitera utgivningen av den här obligationen, som bidrar till att accelerera utvecklingen av nya vacciner för några av världens mest farliga infektionssjukdomar och att göra dem tillgängliga till överkomliga priser, säger Ben Powell, ställföreträdande chef för Climate & Sustainable Finance inom division Stora företag & Finansiella institutioner.

Obligationen är utgiven av International Finance Facility for Immunisation, IFFIm. Organisationen bildades 2006 och har till syfte att öka tillgången på medel för att stötta den globala vaccinationsalliansens (Gavis) arbete. IFFIm använder långsiktiga åtaganden om statliga donationer för att ge ut vaccinationsobligationer som ger omedelbar tillgång till de donerade medlen.

Den obligation som SEB var med och arrangerade prissattes den 8 juli och likviddag är 18 juli. Obligationen, som löper nästan sex år, backas upp av den norska staten som har åtagit sig att donera 600 miljoner norska kronor. Bland investerarna finns både inhemska och internationella institutioner.

Obligationen är en så kallad nollkupongare och ger alltså ingen ränta över löptiden. Den handlas till rabatt och det nominella beloppet amorteras av med 20 procent årligen från och med mars 2021.

– Det här är en attraktiv transaktion som ger investerarna en unik investeringsmöjlighet i norska kronor och med en struktur, som är den mest effektiva för IFFIm, säger Ben Powell.