SEB deltar i initiativ för att främja kvinnligt entreprenörskap

En av de största utmaningarna som kvinnliga företagsgrundare och entreprenörer står inför är att resa kapital. Enligt Di Digital gick endast en procent av kapitalet som investerades i Sverige under 2020 till bolag grundade av kvinnor – en trend som hållit i sig sedan tidningen 2015 började kartlägga utvecklingen. För att vända den trenden lanseras nu Time to Raise, ett initiativ som stöttas av SEB, Microsoft for Startups, WeWork, Sircular och Invest Stockholm

Första steget är en antagningsprocess där företag i startupfasen inom IT- och Techbranschen med minst en kvinnlig grundare kan ansöka. De som kvalar in får delta i ett åtta veckor långt program som ska ge stöd åt entreprenörerna. Företagen som är med som huvudpartners kommer att använda sina nätverk och kompetens för att maximera chansen för de kvinnliga entreprenörernas få kapital.

– Både SEB som bank och Norden som region har mycket att vinna på att ge fler entreprenörer möjlighet att växa och nå sina drömmar. Att det är så få företag med kvinnliga grundare som får kapital är något som hämmar regionens utveckling. Därför är det självklart för oss att vara en del av detta och bidra med den stora kompetens vi har inom SEB och bland våra kunder, säger William Paus, chef för division Private Wealth Management & Family Office Division.

Kandidaterna som blir antagna kommer att få mentorer i form av entreprenörsprofiler med gedigen erfarenhet inom kapitalanskaffningsprocessen. Mentorer kommer att jobba tillsammans med entreprenörerna och ge konkreta tips och råd för att öka sina chanser att få investeringar. Till sist kommer entreprenörerna få möjlighet att presentera för investerare som strävar efter att diversifiera sina portfolion.

För att söka till Time to Raise-initiativet behöver bolagen ha en eller flera kvinnliga grundare, vara baserade i Norden och vara verksamma inom IT- eller techbranschen. Dessutom ska bolagen fokusera på FN:s globala mål för hållbar utveckling samt ha en färdiglanserad produkt och kunna uppvisa ett befintligt intresse hos potentiella kunder.

Ansökningsprocessen öppnar i dag den 17 september och håller på fram till den 10 oktober.

För att läsa mer om Time to Raise, klicka här.

Läs Microsofts pressrelese om Time to Raise