SEB bäst på räntemarknaden enligt Prospera

SEB låg i årets Prosperaundersökning ’Fixed Income Sweden’ före Danske Bank som tidigare toppat listan länge. De andra tre stora konkurrenterna ligger långt efter den ledande duon i rankingen.

SEB förbättrade resultatet på nästan alla delområden i Prosperas ranking och ligger nu tydligt först, särskilt ifråga om de större investerarna. Vi frågade Carolina Crevatin Martin, chef för Fixed Income på SEB, vad de gjort och om framtidsplanerna.

Hur lyckades ni ta topplaceringen?

Vi har sett en positiv trend i Prospera-rankingen under fyra år nu. Under de senaste åren har vi förändrat hur vi arbetar, med särskilt fokus på att ge mer och bättre råd och förbättra vår riskhantering.

Jag tror att vi också har varit bättre än våra konkurrenter när det gäller att flytta till nya digitaliserade sätt att handla på flera plattformar, samtidigt som vi har hållit oss nära våra kunder.

Vilka är era planer för framtiden?

Vi kommer att fortsätta arbeta hårt med digitalisering, vilket hjälper till att förbättra och påskynda hur vi ställer priser. Vi strävar också efter att bredda vår kundbas internationellt och därigenom uppnå ytterligare skaleffekter i vår prissättning.

Ett annat viktigt område att förbättra ytterligare är hållbarhetsrelaterad rådgivning. Vi är väldigt bra på det, men vi måste hålla jämna steg med utvecklingen inom produktområdena. Och kunderna efterfrågar det alltmer.

Vad är du mest stolt över när det gäller den här utmärkelsen?

Jag är glad att vi genom hårt arbete och engagemang äntligen lyckades komma förbi Danske Bank efter så många år, trots att 2020 var mycket utmanande på många sätt. Detta är verkligen ett lagarbete där alla delar inom Fixed Income; försäljning och handel, analys och strategi, kvant och XVA bidrog till utmärkelsen.

Kantar Prospera intervjuade portföljförvaltare och handlare vid 39 finansinstitut i Sverige för denna ranking. De klassificerade 21 av dem av stora, så kallade Tier 1.

Mer om undersökningen hos Prospera