SEB arrangerade utgivning av obligation för corona-krisstöd

SEB har arrangerat utgivningen av en social obligation på tre miljarder kronor. Pengarna ska stötta utvecklingsländer som är drabbade av bland annat coronaviruset.

Obligationen ges ut av International Finance Corporation, IFC, en del av Världsbanks-koncernen med fokus på privat sektor i utvecklingsländer.

Världsbanken har åtagit sig att snabbt mobilisera 14 miljarder dollar i ett krisprogram, varav IFC svarar för finansieringen av drygt hälften, åtta miljarder dollar.

– I det här läget är det viktigt att agera snabbt och därför är det positivt att vi på onsdagen kunde sjösätta denna femåriga obligation på tre miljarder kronor. Vi är glada över att kunna bidra till att stärka världssamfundets förmåga att hantera krisen, säger Karl-Johan Nystedt, chef för Public Sector & SSA Origination, som har lett affären inom SEB.

De institutioner som tecknat sig för obligationen är Alecta, Folksamgruppen och Länsförsäkringar AB med dotterbolag.