Prinsen peppar unga att bli entreprenörer

Att våga ta steget, att våga misslyckas och att eget företagande gör det så mycket roligare att gå till jobbet. Det var Prins Daniel och hans entreprenörskollegors huvudbudskap till eleverna på Mälargymnasiet.

Aulan var nästan full när Prins Daniels Fellowship besökte Mälargymnasiet i Järfälla tidigare i månaden. Stämningen var avslappnad på scenen och Prinsen och entreprenörerna Niklas Adalberth, medgrundare av Klarna och Susanne Najafi, grundare av e-handelssajten Eleven.se och initiativtagare till Refugeeair, bjöd på kloka ord, sig själva och på många skratt.

Prins Daniel och hans entreprenörskollegor tryckte på att man måste våga och man måste räkna med att misslyckas.

Ni måste ta första steget, för annars kommer det aldrig att blir något. Och det finns nästan inte någon som lyckats med sitt företagande på första försöket. Oftast handlar det om en rad misslyckanden och så har man lärt något som leder till nästa företagsidé, sa Prins Daniel.

Han tycker att man ska starta företag för att det är så roligt och ger inte så mycket för det vanliga rådet att undvika att starta tillsammans med sina kompisar.

När ni tänker på arbete och ska jobba 40 eller 50 år av era liv kan det kännas lite tungt att gå till jobbet varje dag men om man har ett företag med människor man gillar och gör något som är en passion då är det ju jättekul. Det är lika roligt att gå till jobbet då som att vara ledig.

Blev entreprenör efter skidolycka

Susanne Najafi bestämde sig för att bli entreprenör efter en allvarlig skidolycka då hon bröt nacken. Lyckan över att hon faktiskt med en hårsmån klarat sig från att bli förlamad och mycket tid att tänka i sjukhussängen fick henne att våga göra det hon tycker är allra roligast. Efter att ha nått målet att omsätta 100 miljoner kronor innan hon fyllt 30 med e-handelssajten Eleven.se sålde hon den och ägnar sig nu mer åt socialt entreprenörskap. Det senaste projektet är ett investeringsbolag som ska fånga den potential som den traditionella riskkapitalbranschen missar, till stor del företag grundade av kvinnor och personer med invandrarbakgrund.

Ibland känner man att ”någon borde göra något” eller hur? Vårt mål med den här dagen att ni i publiken ska känna ” men det är ju JAG som ska göra något åt det här”. För det behövs en viktig grundkomponent, bra självkänsla, peppade Susanne Najafi den unga publiken.

Många besök och många framtida entreprenörer

Prins Daniel har nu besökt över 40 gymnasieskolor och universitet med sitt ”fellowship”, entreprenörer knutna till stiftelsen med målet att inspirera unga att starta egna företag. SEB är partners i projektet som ligger under Ingenjörsvetenskapsakademin, Iva, och var vid besöket på Mälargymnasiet huvudvärd. Stefan Månsson, företagsrådgivare på SEB, berättade om bankens entreprenörsgrund och inriktning.

Att få hjälpa företagaren det är vår kultur, det är det vi tycker är häftigt. Det är nu tidigt som ni har chansen att testa och misslyckas, så ta den chansen.

En mentometer-mätning i början av eventet visade att 83 procent av ungdomarna i aulan, varav många redan driver företag genom Ung Företagsamhet, kunde se sig själva som entreprenörer. När samma mätning gjordes i slutet av eventet svarade 98 procent ja.