Paula om tjänsterna utomlands: ”En fantastisk bas för din framtida karriär”

– Att jobba i det internationella nätverket ger en unik möjlighet att se ett mikrokosmos av SEB, vilket är en fantastisk bas för din framtida karriär. Det säger Paula da Silva, chef för Transaction Services, som sedan mitten av 1980-talet varit utsänd på flera internationella uppdrag i både Sydamerika och USA.

Kan du beskriva dina internationella uppdrag inom SEB?

Det har varit flera. Vi är en sådan internationell bank med stora, globalt aktiva kunder, vilket ger oss en bred och diversifierad bas att utvecklas från. Jag har arbetat i banken i 40 år, men ändå är ingen dag den andra lik.

I mitten av 1980-talet sändes jag ut som SEB-representant till Banco Continental i Lima. Många av våra kärnkunder har verksamhet i Peru och vid den tiden hade de svårigheter att växa på grund av lokala restriktioner, så SEB stöttade genom att ha en kundansvarig vid en lokal bank. Det var en fantastisk erfarenhet för mig och en grundlig "på jobbet-träning" i kundrelationer och kreditarbete. Jag var 24 år och i min värld fanns bara möjligheter. Kunderna uppskattade vårt engagemang och gav oss jättefin återkoppling.

Jag hade sedan internationella uppdrag vid våra representationskontor i Brasilien och Mexiko och hade möjlighet att utveckla vår emerging markets-affär. I slutet av 1990-talet utsågs jag till chef för vår företagsbankverksamhet i New York. Där ingick jag i teamet som omvandlade den lokala filialen till en liten och effektiv enhet väl intrimmad i den globala organisationen. Det var en lärorik erfarenhet och gav mig möjlighet att lära känna nya produktområden och kunder.

Vad tycker du att det har gett dig professionellt och personligen?

Min son, Alexander, föddes i New York. Det gav oss som föräldrar en möjlighet att dela vår tid i början av hans liv på ett annat sätt än vi kanske skulle ha gjort hemma i Sverige. Hans far stannade hemma med sonen ett par år, vilket vi alla är tacksamma för idag.

Att jobba i det internationella nätverket ger en unik möjlighet att se ett mikrokosmos av SEB. Du får en insikt i en palett av affärsområden och andra delar av verksamheten som compliance och risk på ett mycket närmare sätt än annars. Det är en fantastisk bas för din framtida karriär.

Personligen har utlandsuppdragen gett mig och min familj en fantastisk möjlighet att lära känna nya platser, andra kulturella aspekter och andra tanke- och arbetssätt. Jag känner mig lyckligt lottat som har fått uppleva det.