Partnerskap med Mastercard för nordiskt betalsystem

Det bankgemensamma P27-projektet, som ska skapa en ny, gemensam betalinfrastruktur i Norden, har etablerat ett partnerskap med Mastercard. Den nordiska betalplattformen blir den första i världen för realtidsbetalningar från konto till konto över gränserna.

Det bankgemensamma P27-projektet, som ska skapa en ny, gemensam betalinfrastruktur i Norden, har etablerat ett partnerskap med MasterCard.

P27 Nordic Payments Platform ägs av SEB, Danske Bank, Handelsbanken, Nordea. OP Financial Group och Swedbank. Målet är att etablera en modern, effektiv och framtidssäkrad lösning, som ska ersätta den befintliga betalinfrastrukturen i de nordiska länderna.

Projektet kommer att drivas i partnerskap med Mastercard med målet att etablera en plattform för säkra direktbetalningar från konto till konto till lägre kostnad än i dag.

– Det här är förändring på riktigt. Genom att samla våra krafter i Norden kommer vi att kunna utveckla lösningar för direktbetalningar på ett sätt som vart och ett av länderna inte skulle kunna uppnå på egen hand. Genom att dela kostnaderna mellan de nordiska länderna kommer vi att få en toppmodern betalinfrastruktur i Norden enligt de högsta standarderna för säkerhet och effektivitet. Det kommer att stärka innovation och tillväxt i Norden, säger Lars Sjögren, vd för p27 Nordic Payments Platform.

Läs pressmeddelande från Mastercard