Palestinsk ost gjord på svensk mjölk fick pris av kungen

Det började med att den då elvaåriga dottern berättade att hon saknade osten hon ätit hos sin mormor och farmor i Nablus på Västbanken. Föräldrarna Mohamad Godeh och Samar Abuaisheh undersökte möjligheten att kombinera sina palestinska ostrecept med färsk mjölk från Skåne, och efter att mest ha tillverkat ost för eget bruk i några år startade de 2010 Nablus Mejeri. I torsdags utsågs Mohamad Godeh och Nablus Mejeri till Årets nybyggare vid en ceremoni på slottet. Under ceremonin utsågs också Hamida Jusufagic till Årets Pionjär.

För artonde året i rad delade Kung Carl XVI Gustaf ut pris till Årets Nybyggare vid en ceremoni på slottet. Pristagarna väljs bland personer med utländsk bakgrund, som på kort tid och med små resurser har startat företag. Bakom priset står Internationella Företagarföreningen i Sverige (IFS) i samarbete med SEB och Almi Företagspartner.

I Bernadottebiblioteket på slottet fanns Mohamad Godeh och sönerna Rawi Godeh och Rakan Godeh på plats för att ta emot utmärkelsen Årets Nybyggare.

– Bägge mina föräldrars familjer tillverkade ostar i sina hembyar, så vi använder familjereceptet för att göra våra ostar, berättar Rawi efter ceremonin. Först tillverkade vi bara ostar till familjen, men allt eftersom fler och fler vänner ville beställa väcktes tankarna på att tillverka ostar i en större skala.

2010 registrerade familjen företaget Nablus Mejeri och året därpå började de producera ostar.

– Vi hade några tuffa år först, men sedan började det rulla på mer och mer. Idag finns våra ostar i stora livsmedelskedjor och butiker i Skåne och i området kring Köpenhamn. Nästa steg är Mellansverige följt av resten av Sverige.

– Mjölken till vår produktion hämtar vi från en gård i närheten med vår egen mjölkbil och kör sedan tillbaka till vårt mejeri. Där kombinerar vi den skånska mjölken med familjerecept från Palestina. För oss är osttillverkning ett hantverk, och när vi ökar vår produktion är det viktigt att vi även ökar antalet anställda så att vi behåller samma kvalitet som vi har idag även när vi växer, säger Rawi Godeh.

Under ceremonin fick Hamdija Jusufagic ta emot utmärkelsen Årets Pionjär för sitt företag System Verification Sweden som utvecklar och kvalitetssäkrar mjukvara. Företaget startades i Malmö 2002 och har idag 170 anställda i Malmö, Stockholm, Göteborg och i Sarajevo.

– Det känns oerhört ärofyllt att få ta emot den här utmärkelsen. Min entreprenörsresa har inte varit utan motgångar, så att utses till Årets Pionjär ger mig energi och inspiration att fortsätta mitt arbete, sa Hamdija efter prisceremonin.

Han framhåller att utnämningen är viktigt för hans familj och alla medarbetare i System Verification.

– Det är ett erkännande för alla som valt att tro på mig och som hjälpt mig att förverkliga min dröm. Jag tar inte dessa framgångar för givet och lika viktigt som att lyckas, är att bidra och ge tillbaka till samhället.

– Det handlar inte bara om att skapa ett mångkulturellt företag där medarbetarna kan utvecklas utan även om att skapa nya plattformar för exempelvis ungdomar att utgå från. System Verification är till exempel huvudsponsor till FC Rosengårds damfotbollslag. Genom att stödja dem är vi med och påverkar en positiv samhällsutveckling inom ett område som behöver förändras. Vi tror oerhört starkt på vårt motto att skapa nya möjligheter, och det sker först när vi vågar skilja oss från mängden. Då kan förändring ske på riktigt.

Mats Torstendahl fanns på plats för att dela ut prischecken på 100 000 kronor till Årets Nybyggare.

– Vi på SEB anser att entreprenöriellt tänkande och innovativa företag behövs för att vi ska få ett bättre samhälle. Vi är också övertygade om att mångfald och mötet mellan människor kan skapa helt nya förutsättningar och få nya idéer att födas. Kort sagt tror vi att Sverige mår bra av nya influenser, nya erfarenheter och nya perspektiv, sa Mats Torstendahl under ceremonin.