Ökad takt i utveckling av SEB:s robotrådgivning

Sedan SEB lanserade robotrådgivning på Internetbanken i slutet av januari har utvecklingen gått snabbt. Agilt arbetssätt i många och snabba steg tillsammans med kunderna ökar utvecklingstakten.

– Under maj har vi redan gjort sju uppdateringar av verktyget. Vi har verkligen fått upp farten, säger Oskar Brattfeldt, som tillsammans med Olle Nylén är produktägare för digital rådgivning.

Robotrådgivning, det vill säga helt digital rådgivning som baserar sig på algoritmer, har uppmärksammats mycket under den senaste tiden. SEB har till skillnad från de flesta konkurrenter valt att utgå från kundens ekonomiska helhet.

– De flesta verktyg för robotrådgivning handlar enbart om sparande, där man
exempelvis genom att svara på några frågor kan få fond- eller portföljrekommendationer. Precis, som i vår övriga rådgivning via telefon eller via fysiskt möte utgår vi från kundens hela ekonomi, vilket också är vad de flesta av våra kunder efterfrågar.

– Det innebär att innan vi ger ett råd om ett sparande, som vi vet att många har behov av, börjar vi med att ge kunderna en diagnos av deras ekonomiska situation. Ibland är det att starta ett sparande med risk, men för vissa är det ett bättre råd att se över sina skulder först eller bygga upp en buffert på sitt konto för att klara av oförutsedda händelser i sin ekonomi.

Diagnosen bygger på ett antal frågor som kunden svarar på, samt automatiskt inhämtad information om kundens tillgångar och skulder hos SEB. Fokus för arbetet framåt är att hjälpa kunderna att på ett bättre sätt uppnå sina mål, bygga ut verktyget för att rådge kunderna om fler delar av sin ekonomi, samt bygga ihop den fysiska och digitala rådgivningen mer och mer, allt i syfte att erbjuda kunderna ännu bättre rådgivning.

– Oavsett var du startar ska du som kund sömlöst kunna gå över till en annan kanal. De uppgifter som man fyller i om exempelvis lön, barn, tillgångar och skulder följer med så att man inte behöver börja om man går över från digitalt till fysiskt möte eller tvärtom.